Hoppa till innehållet

Guldregn över göteborgare som gör fakturor digitala – värderas till 2 miljarder

Pagero hjälper internationella storbolag med elektroniska fakturor. Nu tar Göteborgsbolaget in 300 miljoner kronor från bland annat Sjätte AP-fonden för att påskynda sin globala expansion, till en värdering om 2 miljarder kronor.

Bengt Nilsson är vd för Pagero, med huvudkontor i Göteborg.
Bengt Nilsson är vd för Pagero, med huvudkontor i Göteborg.Foto: Pagero

Men 150 miljoner kronor blir Swedbank Robur en ny större aktieägare via två av deras fonder, Robur Fokus och Robur Microcap. Den befintliga aktieägaren AP6, Sjätte AP-fonden, ökar sitt innehav med 100 miljoner kronor, medan huvudaktieägaren, investmentbolaget Summa Equity, har garanterat den återstående delen av emissionen på 50 miljoner kronor – om den inte tecknas av andra nuvarande aktieägare eller anställda.

Enligt handlingar hos Bolagsverket, som Di tagit del av, värderas Pagero till över 2 miljarder kronor i transaktionen.

”Under de senaste tio månaderna har teknikföretag, internationella koncerner och statliga enheter samt lokala företag investerat i Pagero. Vi har nu lagt till ekonomisk styrka för att fortsätta utveckla vår digitala tjänst som förenklar handel för företag världen över”, säger Bengt Nilsson, vd för Pagero Group, i ett pressmeddelande. 

Henrik Carlman och Kristofer Barrett, fondförvaltare på Swedbank Robur, säger i en gemensam kommentar att ”som fondförvaltare med starkt fokus på mikrokapital och teknik vill vi identifiera och investera i attraktiva teknikföretag med förstklassiga mjukvarulösningar och en stark och långsiktig affärsmodell med potential att bli globala”, och att Pagero är ett ”utmärkt” exempel på den typen av företag. 

Bolaget omsatte drygt 389 miljoner kronor i fjol, med ett rörelseresultat på 23 miljoner. Pagero har storbolagskunder som Ericsson, Hewlett Packard, SSAB, ABB och Johnson & Johnson. 

Pagero tog 2017 in 100 miljoner kronor från Summa Equity, och uppgav då att pengarna skulle användas för att expandera i Nordamerika och Europa.

”Tillsammans med Summa Equity och våra medarbetare har vi en stark grupp aktieägare som kommer att stödja Pagero i företagets strävan efter att bygga det ledande globala affärsnätverket”, säger Birger Steen, styrelseordförande på Pagero Group och Principal på Summa Equity, i ett pressmeddelande. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera