Hoppa till innehållet

Göteborgs digitala låsbolag vill slåss mot drakarna – tar in nytt kapital

Chalmersbolaget Parakey har i år släppt sin digitala låstjänst till företag. 100 företagskunder senare tar bolaget in nya miljoner från bland annat Collector Banks doldisgrundare Johan Möller och Chalmers Ventures. ”Den här mossiga branschen behöver lite av en revolution”, säger vd:n Jonas Arvidsson. 

Parakeys medgrundare och vd Jonas Arvidsson.
Parakeys medgrundare och vd Jonas Arvidsson.Foto: Parakey.

Låsbolaget Parakey fick dela förstaplatsen på Chalmers Ventures startup camp 2014 med fintechbolaget Sigmastocks. Sedan dess har robotrådgivaren Sigmastocks tagit sig an finansbranschen, backade av bland andra affärsänglarna Lena Apler och Bo Mattsson, medan Parakey har hållit sig i skymundan. 

”Vi har tagit oss tid att prata med stora potentiella kunder för att få reda på vad de tycker om vår produkt. På det viset har vi även kunnat samla kraft mot drakarna i den här mossiga branschen”, säger Parakeys vd och medgrundare Jonas Arvidsson. 

Till skillnad från exempelvis låsbolaget Glue, som vänder sig till privatpersoner, erbjuder Parakey sina digitala låstjänster till företag. Bolagets tjänst består av en app och en box som installeras i anslutning till dörren.

”Andra företagstjänster vill gärna erbjuda taggar och andra elektroniska lösningar för att det är det de tjänar pengar på. Vi vill automatisera hela nyckelhanteringen. Vi kan skicka ut 1 000 digitala nycklar inom några sekunder, tänk hur lång tid det tar att dela ut 1 000 taggar”, säger Jonas Arvidsson. 

Läs även: Låsbolaget Glue tar in 35 miljoner: ”Vi ska rulla ut i London” 

Parakey har tidigare tagit in 3 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Collector Banks medgrundare Johan Möller och Chalmers Ventures. 

Nu har bolaget tagit in nytt kapital från existerande delägare och två affärsänglar. Av den totala rundan på 4,5 miljoner kronor står Almi Företagspartner för ett lån på 1,5 Mkr. Parakey, som redan i dag har kunder som Stena Fastigheter, Vasakronan och Balder, vill nu skynda på tillväxten.

”Sen i slutet av februari har vi slutit avtal med runt 100 företagskunder, varav vissa är små kontor, andra är garage och vissa är stora företag som Vasakronan. Vi var nobodies i början och det är inte lika lätt att sälja in låstjänster till företag som till privatpersoner – det är inte sett som lika hett bland vanligt folk och vi har inte delningsekonomin som argument”, säger Jonas Arvidsson. 

Däremot tror han att marknaden för elektroniska lås för företag egentligen är mer lukrativ. 

”Vi har på kort sikt visat att produkten är väldigt bra och vi kan växa med våra existerande kunder. Vår omsättning i år ligger på runt 1 miljon kronor men det är bättre än vi förväntade oss. Det här har varit vårt utforskningsår och nästa år mångdubblar vi omsättningen”, säger Jonas Arvidsson. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera