Låsbolaget Parakey fick dela förstaplatsen på Chalmers Ventures startup camp 2014 med fintechbolaget Sigmastocks. Sedan dess har robotrådgivaren Sigmastocks tagit sig an finansbranschen, backade av bland andra affärsänglarna Lena Apler och Bo Mattsson, medan Parakey har hållit sig i skymundan.
”Vi har tagit oss tid att prata med stora potentiella kunder för att få reda på vad de tycker om vår produkt. På det viset har vi även kunnat samla kraft mot drakarna i den här mossiga branschen”, säger Parakeys vd och medgrundare Jonas Arvidsson.
Till skillnad från exempelvis låsbolaget Glue, som vänder sig till privatpersoner, erbjuder Parakey sina digitala låstjänster till företag. Bolagets tjänst består av en app och en box som installeras i anslutning till dörren.
”Andra företagstjänster vill gärna erbjuda taggar och andra elektroniska lösningar för att det är det de tjänar pengar på. Vi vill automatisera hela nyckelhanteringen. Vi kan skicka ut 1 000 digitala nycklar inom några sekunder, tänk hur lång tid det tar att dela ut 1 000 taggar”, säger Jonas Arvidsson.
Läs även: Låsbolaget Glue tar in 35 miljoner: ”Vi ska rulla ut i London”
Parakey har tidigare tagit in 3 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Collector Banks medgrundare Johan Möller och Chalmers Ventures.
Nu har bolaget tagit in nytt kapital från existerande delägare och två affärsänglar. Av den totala rundan på 4,5 miljoner kronor står Almi Företagspartner för ett lån på 1,5 Mkr. Parakey, som redan i dag har kunder som Stena Fastigheter, Vasakronan och Balder, vill nu skynda på tillväxten.
”Sen i slutet av februari har vi slutit avtal med runt 100 företagskunder, varav vissa är små kontor, andra är garage och vissa är stora företag som Vasakronan. Vi var nobodies i början och det är inte lika lätt att sälja in låstjänster till företag som till privatpersoner – det är inte sett som lika hett bland vanligt folk och vi har inte delningsekonomin som argument”, säger Jonas Arvidsson.
Däremot tror han att marknaden för elektroniska lås för företag egentligen är mer lukrativ.
”Vi har på kort sikt visat att produkten är väldigt bra och vi kan växa med våra existerande kunder. Vår omsättning i år ligger på runt 1 miljon kronor men det är bättre än vi förväntade oss. Det här har varit vårt utforskningsår och nästa år mångdubblar vi omsättningen”, säger Jonas Arvidsson.