Hoppa till innehållet

Göteborgs tävlingsapp tar in 5 miljoner

Fotbollsstjärnan Marlene Sjöbergs tävlingsapp Raceone har tidigare fått in Fishbrains Johan Attby och den tidigare MTG-chefen Rikard Steiber som investerare. Nu tar Göteborgsbolaget in ytterligare 5 miljoner kronor från befintliga ägare och Almi Invest.

Raceones grundare Per Stridh, Marlene Sjöberg och Patrik Corneliusson.
Raceones grundare Per Stridh, Marlene Sjöberg och Patrik Corneliusson.Foto: Raceone.

Under förra året deltog Raceone i Chalmers Ventures acceleratorprogram och i januari i fjol stängde man en investeringsrunda på 2,5 miljoner kronor. Då fick bolaget, med fotbollsspelaren Marlene Sjöberg som vd, in den förre MTG-chefen Rikard Steiber och Fishbrains grundare Johan Attby som rådgivare och delägare. 

Nu har bolaget tagit in ytterligare 5 Mkr av befintliga ägare, och Almi Invest, som går in med 2,2 Mkr. Bolaget har även Chalmers Ventures och Vätterleden Invest som delägare.

Läs även: Här är bolagen som surfar på träningsvågen 

Raceone är ett av många nya startupbolag som försöker rita om träningskartan i Sverige. Det är en social app för lopp som kopplar samman deltagare, familj och publik under löp- och cykeltävlingar. Bolaget har avtal med flera stora lopp, bland andra Cykelvasan, Midnattsloppet och Vätternrundan, men i jämförelse med förra året då bolaget satsade på enbart livetracking av lopp har Raceone nu breddat sig.

”Förra året satsade vi på livetracking. Det var det som begränsade oss förra året. Nu går vi även ut med resultat och att man kan följa deltagare via film vilket ger oss en helt annan marknad. Istället för att nå 20 procent av loppdeltagare så vill vi kunna nå 40 procent av dem”, säger Marlene Sjöberg.

Raceone har just skrivit avtal med tidtagningsbolaget Eq Timing, som är ett av Norges största med 600 000 loppdeltagare. Det öppnar upp för att lansera bredare på den norska marknaden.

Raceone var även ett av bolagen som var med och tävlade i Di Digial Startup Tour i fjol.

Läs även: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera