Annons

Göteborgsbolag i avtal med brittisk storbank: ”Sätter oss på kartan”

Storbanken Lloyds tar hjälp av svenska Minna Technologies, där Joakim Sjöblom är medgrundare och vd.
Storbanken Lloyds tar hjälp av svenska Minna Technologies, där Joakim Sjöblom är medgrundare och vd. Foto: TT och press.
Svenska Minnas teknik hjälper konsumenter att få bättre pris på sina abonnemang. Med hjälp av kortjätten Visa vill de nu erövra Europa – och knyter storbanken Lloyds till kundlistan. Men förlusterna ökar och vd:n Joakim Sjöblom jagar nytt kapital. ”För att hantera den växande efterfrågan måste vi öka investeringarna.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Teknikbolaget Minna Technologies lanserade 2016 sin app under varumärket Mina Tjänster. Affärsidén var att hjälpa konsumenter att optimera pris och innehåll för abonnemang som telefoni, el och försäkring. De tog även ansvar för att avsluta de prenumerationer som användaren inte längre vill ha.

På senare tid har dock bolaget rört sig mot att bli en leverantör åt andra finansiella bolag. Minna Technologies säljer i stället den tekniska lösningen till banker, som får möjlighet att bygga in tjänsten i sina egna appar. 

Nu har Minna Technologies tecknat sitt kanske allra viktigaste avtal hittills – med den brittiska storbanken Lloyds som har hela 12 miljoner aktiva kunder i sin mobilapp.

”Nu går vi från att arbeta med stora nordiska banker till att arbeta med stora europeiska banker. Det sätter oss på kartan i det globala fintech-landskapet. Det är jätteviktigt för bolaget inom allt från investerarrelationer, rekryteringar till varumärkesbyggande”, säger Joakim Sjöblom, vd och medgrundare av Minna Technologies.

Sedan tidigare agerar Minna Technologies leverantör åt fem olika banker i Europa, varav merparten har tillkommit under det senaste året. Genom dessa når man 16 miljoner kunder. Den egna konsumentappen Mina Tjänster finns fortfarande kvar, men prioriteras inte inom organisationen.

Hur mycket arbete har det krävts från er sida för att få till ett avtal med en storbank som Lloyds?

”Att arbeta med banker har verkligen fördelar och nackdelar. Det uppstår utmaningar när vi som ett litet teknikbolag med 65 personer ska sälja in vår produkt till en organisation med 50 000 anställda. Därför tar det vanligtvis 12-18 månader att stänga en affär. De ställer också samma säkerhetskrav på oss som om de skulle köpt in mjukvara från Google eller IBM”, säger Joakim Sjöblom. 

Vad innebär det här samarbetet för era egna finanser? 

”Avtalet har ett stort affärsvärde, även om jag inte kan ge några siffror. Men Lloyds har 16 miljoner kunder och bara det motsvarar nog hela marknaden i Norden”, säger Joakim Sjöblom.

Under 2019 minskade dock bolaget sin omsättning med 35 procent till 5,5 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av. Enligt Joakim Sjöblom beror det på att Minna Technologies numera tar betalt från bankerna genom en återkommande prenumerationsmodell, i stället för att sälja mot en engångskostnad.

”Omställningen av affärsmodellen innebär att vi kommer att tjäna mer pengar över flera års tid”, säger han.

Minna Technologies ökade dessutom sin förlust kraftigt från 6,7 till 29,2 Mkr under fjolåret. Joakim Sjöblom menar att det handlar om ett kalkylerat minusresultat.

”I regel tar det ett år från det att ett avtal skrivs innan vi får in intäkterna. Men kostnader i form av nyanställningar och investeringar i produktutveckling måste vi ta direkt”, säger han.

Läs mer: Kortjätte och storbank investerar i svensk abonnemangstjänst 

För drygt ett år sedan tog Minna Technologies in 60 Mkr i en kapitalrunda från Visa, Swedbank och riskkapitalbolaget Zenith.

Minna Technologies ingår numera i ett nätverk hos Visa. Kortjätten hjälper till exempel till med att hitta nya bankkunder och bistår även delvis i produktutvecklingen.

Tanken är att återigen fylla på kassan före slutet av 2020, enligt Joakim Sjöblom, och dessutom avisera två eller tre nya banksamarbeten.

Hur mycket kapital vill ni ta in – och från vilken typ av investerare?

”Det låter jag vara osagt. Men vårt partnerskap med Visa har gett ringar på vattnet. Det finns banker i flera andra länder i Europa som är väldigt intresserade av vår produkt. För att klara av att hantera den växande efterfrågan måste vi öka investeringarna”, säger Joakim Sjöblom.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer