Hoppa till innehållet

Göteborgsstartup lanserar AI-lärare

Kan man digitalisera en lärare? Ja, ett Göteborgsbolag är på god väg att göra just det. I nästa vecka lanseras den artificiellt intelligenta läxhjälparen Albert för tusentals högstadieelever.

Salman Eskandari och Arta Mandegari, grundare av Eeducation Albert.
Salman Eskandari och Arta Mandegari, grundare av Eeducation Albert.

”Går det inte att digitalisera dig?”, frågade Arta Mandegari sin kompis Salman Eskandari för ett drygt år sedan.

Salman Eskandari hade under studietiden på Chalmers jobbat extra som läxhjälpare och sett effekterna för eleverna han hjälpt. Men långt ifrån alla har möjligheten att ha en privatlärare.

”Även om det ger bra resultat är det för få som har tillgång till läxhjälp. Andelen användare är för låg för att det ska ge verklig samhällsnytta som det är i dag”, säger Arta Mandegari, medgrundare av Eeducation Albert. 

Tillsammans började duon därför för ett drygt år sedan bygga en digital lärare. Resultatet är den artificiellt intelligenta läxhjälparen Albert. En slags digital kopia av Salman Eskandari.

”Vi har skapat en digital person som vi matat med avancerad logik och kunskaper om hur man lär ut den lärobok som eleven sitter med. Om en elev kör fast i en uppgift så kan Albert hjälpa till steg för steg. Upplevelsen är nära en fysisk läxhjälpare”, säger Arta Mandegari.

 

Vi har sålt lägenheter och bilar och gjort av med alla sparpengar vi hade.

 

Utvecklingen av Albert har tagit ett och ett halvt år och då kan ”han” än så länge bara lära ut högstadiematematik.

”Idén och projektet växte mer än vi trodde. Vi har sålt lägenheter och bilar och gjort av med alla sparpengar vi hade”, säger Arta Mandegari.

Drygt 15 personer arbetar i dag i bolaget och för att finansiera projektet har en grupp privata finansiärer nyligen skjutit till 7 Mkr. Bland investerarna finns till exempel Collector Banks grundare Lena Apler och storägare Claes Kinell.

”Vi handplockade personer som brinner för det här och precis som oss ser det som en kombination av affär och samhällsnytta”, säger Arta Mandegari.

Läs mer: Kodarleksak gör succé på Kickstarter

I nästa vecka släpps appen Albert i en stängd betaversion till runt 65 skolor i 15 städer runt om i Sverige. Tanken är att förfina utvecklingen och sedan till sommaren göra en större lansering. 

”Vår filosofi är att tillgängliggöra kunskap till alla. Därför vill vi ha ett abonnemangspris som alla har råd med. Kostnaden för obegränsad tillgång till läxhjälp blir troligtvis ungefär som för ett Spotifykonto (99 kronor i månaden). Det tror vi alla föräldrar har råd med”, säger Arta Mandegari.

De har också tagit fram en betalningsmodell där stora företag kan stå för kostnaden.

”Ett bolag kan lägga en del av sin CSR-budget på att sponsra så att alla elever på en viss skola eller i ett visst område får tillgång till läxhjälp”, säger Arta Mandegari.

Läs mer: Axismiljardärer investerar i digital läxhjälp

Tanken är att Albert nu ska byggas ut för att också kunna hjälpa mellanstadie- och gymnasiestudenter med matematik. Dessutom har grundarna siktet inställt på att nå långt utanför Sveriges gränser med sin digitala lärare.

”När vi säger att vi vill tillgängliggöra kunskapsspridning till alla, så menar vi verkligen alla. Vi börjar i Sverige men Albert ska snabbt ut i världen”, säger Arta Mandegari.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera