Hoppa till innehållet

GP Bullhound: ”AI viktigaste trenden för 2017”

Investmentbanken GP Bullhound, som jobbat med både King och Spotify, har släppt sin rapport om tio techtrender som de tror kommer att forma 2017. Hetaste trenden är AI, följt av trådlös underhållning och e-sport.

Per Roman, managing partner vid GP Bullhounds Stockholmskontor. Foto: Jesper Frisk
Per Roman, managing partner vid GP Bullhounds Stockholmskontor. Foto: Jesper Frisk

Rapporten heter Technology Predictions 2017 och har tagits fram av medarbetare på GP Bullhound.

Rapporten hävdar att artificiell intelligens kan bli den faktor som har störst inverkan på den globala tekniksektorn. AI kommer under året att nå en allt större marknad, särskilt när virtuella personliga assistenter som Apple Siri och Amazon Alexa växer i popularitet och automatiseringen av repetitiva arbetsuppgifter sprider sig i företagsvärlden.

Streaming och e-sport står också inför betydande tillväxtmöjligheter 2017, enligt GP Bullhound. Man spår att utvecklingen av innehåll för VR- och AR-plattformar kommer att växa markant. Samtidigt kommer tillväxten för automatiserade fordon och fintech ta fart på lång sikt och är därför ett mer långsiktigt alternativ för investerare.

Rapporten hävdar också att Europas enhörningar kommer att fortsätta växa. Flera av dem har nu potential att nå en värdering på över 10 miljarder dollar och då bli så kallade ”decacorns”. Som exempel nämns Spotify, Klarna och tyska Hellofresh, med Northzones Jessica Nilsson som en av grundarna.

Läs mer: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte

Här är tio-i-topp-listan i sin helhet (utdrag ut rapporten)

  • Nästa generations AI
    ‘AI’ var brännhett redan under 2016 och skapade rubriker världen över när Alpha Go lyckades besegra den 18-faldige världsmästaren Lee Sedol i det asiatiska brädspelet Go, något som ansågs vara ett avgörande tecken på att tekniken nu var smart nog att på riktigt kunna påverka samhället. Under 2016 nådde investeringarna i AI rekordnivåer och segertåget kommer fortsätta under 2017.
  • Trådlös underhållning 
    Millennials fortsätter att vända kabel-tv ryggen och radikalt förändrat sättet vi konsumerar media. TV-industrin har redan börjat förändras och under 2017 kommer man tvingas att på riktigt utmana de internet-baserade nätverken som stjäl tittarna.
  • E-sport i centrum
    Bilden av att gamers sitter ensamma och isolerade på sina rum är nu helt utdaterad. E-sport är den snabbast växande delen av underhållningsindustrin och har idag över 250 miljoner fans. Under 2017 kommer marknaden för första gången omsätta över en miljard dollar.
  • Nu kommer innehållet till våra VR/AR-enheter
    Hysterin kring VR/AR har nu nått sin topp och i dagsläget har utvecklingen av hårdvaran nått längre än själva innehållet. 2017 kommer bli en avgörande period för utvecklare som vill styra vilken typ av innehåll vi kan förvänta oss på plattformen i framtiden.
  • Självkörande bilar
    Under 2017 kommer investeringarna inom denna sektor att nå nivåer vi aldrig tidigare sett. När bilar nu blir mer uppkopplade och mindre industriella öppnas marknaden upp för teknikjättar som Google, Baidu, Apple och Uber.
  • Konsolidering inom fintech
    2017 kommer traditionella finansiella institutioner till sist tvingas möta de unga fintech-bolagen genom att själva försöka vara innovativa. Misslyckas de gamla jättarna med innovationen kommer de istället att försöka förvärva de yngre bolagens teknik och talang.
  • Sociala medier smälter samman
    När västerländska och asiatiska sociala medier möts, och allt fler användare nås av båda typer, kommer de att börja likna varandra allt mer. Produkterna vi ser på marknaden kommer bli näst intill identiska.
  • Molnet tar över
    En allt rörligare arbetskraft har skapat en ökad efterfrågan på SaaS-tjänster. SaaS står för Software-as-a-Service och innebär att programvara hålls tillgänglig via ett så kallat moln, något som självklart underlättar arbetet för anställda som inte alltid befinner sig på samma plats, vid samma dator. Marknaden för SaaS är idag väldigt fragmenterad, men under 2017 kommer konsolideringen ta fart och vi kommer se allt fler konkurrenskraftiga alternativ.
  • Börsyra för techbolag 
    Under 2016 blev det inte många börsnoteringar för teknikbolagen, men under 2017 kommer marknaden ta fart igen. En jätte som gör sig redo är Snapchat, bolaget har tagit in finansiella rådgivare för att förbereda sig för en notering värderad till 25 miljarder dollar.
  • Nu är det dags för europeiska decacorns
    Under 2016 föddes Europas första decacorn (en startup värderad till över 10 miljarder dollar) och vi väntar oss se två nya decacorns under 2017. Europeiska enhörningar fortsätter samtidigt att segra över sina motsvarigheter i Asien och USA.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera