Hoppa till innehållet

Grace health ska ge kvinnorna makt över sina kroppar

Femtech-bolaget Grace health utvecklar en mens- och fertilitetstracker för kvinnor i tillväxtländer. Nu tar man in nytt kapital från flera tunga affärsänglar och lanserar i Ghana.

Grace health-grundarna Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer.
Grace health-grundarna Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer.Foto: Carl Lemon

Bland de affärsänglar som investerar i det nystartade bolaget finns flera tunga namn. Bland andra Sophia Bendz, som var med i Spotifys start, Onlinepizzagrundaren Erik Byrenius och Hampus Jakobsson, medgrundare av mobilföretaget TAT, går in med pengar och kunskap i Grace health.

”Det känns kul att vi fått in erfarna personer som kan hjälpa oss framåt. Vi har handplockat våra investerare för att vi tycker att de har den kunskap som vi behöver i det här skedet”, säger Grace health-grundarna Thérèse Mannheimer och Estelle Joubert Westling när Di Digital når dem mellan deras många möten.

Bolaget grundades 2017 och utvecklar en mens- och fertilitetstracker. Men till skillnad från populära appar som Natural Cycles och Clue är Grace en datasnål tjänst utvecklad för kvinnor i utvecklingsländer. Enligt företaget har 800 miljoner kvinnor har mens varje dag och tanken är att användarna ska följa, förstå och kunna planera för sin menscykel. Dessutom kommer tjänstens AI-funktion kunna hitta tidiga tecken på diagnoser som kan behöva läkarvård.

Idén till trackern kom efter år av arbete inom produktutveckling på bland annat Lifesum för Thérèse Mannheimers del, tillsammans med ett engagemang för kvinnofrågor. Hon är bland annat medgrundare till stiftelsen Allbright och har en styrelseplats i UN Women i Sverige.

”Jag har jobbat med produktutveckling med användaren i centrum men då med användare som har god tillgång till data, hårdvara och ett väl fungerande samhälle. Därför blev jag nyfiken på vad som händer om man skalar ner och förenklar”, säger Thérèse Mannheimer.

Trackern finns integrerad i meddelandetjänster som Facebook Messenger, Whatsapp och Telegram för smartphones. Men även för enkla telefoner, så kallade feature phones, för att kvinnor som inte har råd att betala för stora mängder data ska kunna använda tjänsten. Det är en chatbot som aktivt påminner användaren om att ge information löpande om menstruation, hälsa och allmänt mående.

”Tanken med Grace är att den ska påminna och alltid ligga steget före för att avlasta användaren. Men användaren kan även lägga in saker som hon själv vill berätta eller fråga chatboten om”, säger Estelle Joubert Westling.

Anledningen till att Grace valde Ghana som sin första marknad är att Estelle Joubert Westling har affärskontakter i landet sedan hon 2013 arbetade där med att lansera köp- och säljsajten Tonaton.com, en del av Kinnevikägda Saltside.

”Man använder data och teknik på ett annat sätt i Ghana. Det måste också finnas en lägre tröskel för att användaren ska börja använda tjänsten. Produkten måste vara anpassad för de kulturella förutsättningarna”, säger hon.

Och de kulturella skillnaderna är en utmaning som man har behövt arbeta aktivt med. Inte minst synen på kvinnohälsa.

”Det finns en enorm mängd tabun och stigman kring mens runtom i världen. Vi måste förhålla oss innehållsmässigt till det men det finns också en potential i den kulturella situationen eftersom vi kan vara en plattform där kvinnor kan prata om menstruation med läkare och varandra”, säger Thérèse Mannheimer.

Varken hon eller Estelle Joubert Westling vill gå in på hur stor den nya investeringen är. Men pengarna ska gå till att skala upp, utveckla tjänsten och officiellt lansera den i Ghana under året. 

Målen är ambitiösa. År 2020 vill man finnas i minst fem länder utöver Ghana och tillväxt är centralt för tjänstens överlevnad. Enligt företaget finns en potentiell kundbas bland de 1,2 miljarder kvinnor i låg- och medelinkomstländer som har tillgång till mobiltelefon. 

”Vi måste skala på volym. Det här är inte en tjänst som kommer fungera om vi har 100 000 användare om tre år. Vi måste ha en kritisk massa och volym, då finns det intresse hos partnerföretag som vill nå de här kvinnorna”, säger Estelle Joubert Westling.

På sikt ska man tjäna pengar på annonser och erbjudanden från andra aktörer som kan tas in i trackern. Men grundarna är noga med att den kommersiella biten ska ge användarna något mer, snarare än att företaget bara säljer deras data.

”När vi pratar om annonser så handlar det om en typ av lojalitetssystem där kvinnorna ska tjäna rent monetärt på att ha mens. Det är inte fråga om att få en rabattkupong, det kanske istället handlar om att få ett paket bindor som du annars inte hade haft råd att köpa”, säger Thérèse Mannheimer.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera