Annons

Grace health ska ge kvinnorna makt över sina kroppar

Grace health-grundarna Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer.
Grace health-grundarna Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer. Foto: Carl Lemon
Femtech-bolaget Grace health utvecklar en mens- och fertilitetstracker för kvinnor i tillväxtländer. Nu tar man in nytt kapital från flera tunga affärsänglar och lanserar i Ghana.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bland de affärsänglar som investerar i det nystartade bolaget finns flera tunga namn. Bland andra Sophia Bendz, som var med i Spotifys start, Onlinepizzagrundaren Erik Byrenius och Hampus Jakobsson, medgrundare av mobilföretaget TAT, går in med pengar och kunskap i Grace health.

”Det känns kul att vi fått in erfarna personer som kan hjälpa oss framåt. Vi har handplockat våra investerare för att vi tycker att de har den kunskap som vi behöver i det här skedet”, säger Grace health-grundarna Thérèse Mannheimer och Estelle Joubert Westling när Di Digital når dem mellan deras många möten.

Bolaget grundades 2017 och utvecklar en mens- och fertilitetstracker. Men till skillnad från populära appar som Natural Cycles och Clue är Grace en datasnål tjänst utvecklad för kvinnor i utvecklingsländer. Enligt företaget har 800 miljoner kvinnor har mens varje dag och tanken är att användarna ska följa, förstå och kunna planera för sin menscykel. Dessutom kommer tjänstens AI-funktion kunna hitta tidiga tecken på diagnoser som kan behöva läkarvård.

Det finns en enorm mängd tabun och stigman kring mens runtom i världen.

Idén till trackern kom efter år av arbete inom produktutveckling på bland annat Lifesum för Thérèse Mannheimers del, tillsammans med ett engagemang för kvinnofrågor. Hon är bland annat medgrundare till stiftelsen Allbright och har en styrelseplats i UN Women i Sverige.

”Jag har jobbat med produktutveckling med användaren i centrum men då med användare som har god tillgång till data, hårdvara och ett väl fungerande samhälle. Därför blev jag nyfiken på vad som händer om man skalar ner och förenklar”, säger Thérèse Mannheimer.

Trackern finns integrerad i meddelandetjänster som Facebook Messenger, Whatsapp och Telegram för smartphones. Men även för enkla telefoner, så kallade feature phones, för att kvinnor som inte har råd att betala för stora mängder data ska kunna använda tjänsten. Det är en chatbot som aktivt påminner användaren om att ge information löpande om menstruation, hälsa och allmänt mående.

”Tanken med Grace är att den ska påminna och alltid ligga steget före för att avlasta användaren. Men användaren kan även lägga in saker som hon själv vill berätta eller fråga chatboten om”, säger Estelle Joubert Westling.

Anledningen till att Grace valde Ghana som sin första marknad är att Estelle Joubert Westling har affärskontakter i landet sedan hon 2013 arbetade där med att lansera köp- och säljsajten Tonaton.com, en del av Kinnevikägda Saltside.

”Man använder data och teknik på ett annat sätt i Ghana. Det måste också finnas en lägre tröskel för att användaren ska börja använda tjänsten. Produkten måste vara anpassad för de kulturella förutsättningarna”, säger hon.

Och de kulturella skillnaderna är en utmaning som man har behövt arbeta aktivt med. Inte minst synen på kvinnohälsa.

”Det finns en enorm mängd tabun och stigman kring mens runtom i världen. Vi måste förhålla oss innehållsmässigt till det men det finns också en potential i den kulturella situationen eftersom vi kan vara en plattform där kvinnor kan prata om menstruation med läkare och varandra”, säger Thérèse Mannheimer.

Varken hon eller Estelle Joubert Westling vill gå in på hur stor den nya investeringen är. Men pengarna ska gå till att skala upp, utveckla tjänsten och officiellt lansera den i Ghana under året. 

Målen är ambitiösa. År 2020 vill man finnas i minst fem länder utöver Ghana och tillväxt är centralt för tjänstens överlevnad. Enligt företaget finns en potentiell kundbas bland de 1,2 miljarder kvinnor i låg- och medelinkomstländer som har tillgång till mobiltelefon. 

”Vi måste skala på volym. Det här är inte en tjänst som kommer fungera om vi har 100 000 användare om tre år. Vi måste ha en kritisk massa och volym, då finns det intresse hos partnerföretag som vill nå de här kvinnorna”, säger Estelle Joubert Westling.

På sikt ska man tjäna pengar på annonser och erbjudanden från andra aktörer som kan tas in i trackern. Men grundarna är noga med att den kommersiella biten ska ge användarna något mer, snarare än att företaget bara säljer deras data.

”När vi pratar om annonser så handlar det om en typ av lojalitetssystem där kvinnorna ska tjäna rent monetärt på att ha mens. Det är inte fråga om att få en rabattkupong, det kanske istället handlar om att få ett paket bindor som du annars inte hade haft råd att köpa”, säger Thérèse Mannheimer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies