Annons

Grammy-vinnare investerar i Tesla-chefens armband

Jörgen Elofsson producerade till exempel Agnetha Fältskogs album ”A” från 2013.
Jörgen Elofsson producerade till exempel Agnetha Fältskogs album ”A” från 2013.
Tidigare Teslachefen Peter Carlssons Turnpike lanserar ett armband som ska knyta samman fans och artister. Nu investerar Britney Spears tidigare producent i bolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Armbandet ska fungera som en direktlänk mellan fans och artister eller idrottsklubbar och för fans sinsemellan.

”Det ska vara en brusfri kanal för dialog på fansens skinn som stärker relationer och skapar intäkter på helt nya sätt. Det finns idrottsklubbar som har 100 miljoner följare på andra plattformar där det inte är klubbarna som tjänar pengar”, säger Carl Norberg, medgrundare av Turnpike.

Läs mer: Så blir Ace of Base-stjärnans gitarrapp

Han vill inte avslöja hur affärsmodellen för Turnpikes så kallade fanband ser ut, men säger att det ska generera intäkter  för klubbar och artister som inte kannibaliserar på befintliga intäktskanaler.

”Vi för diskussioner med stora internationella och mindre svenska klubbar för att få ett så bra mottagande som möjligt.”

Turnpikes grundare Peter Carlsson, Carl Norberg och Björn Ögren har tagit in 1 miljon dollar, motsvarande 8,5 miljoner kronor, i kapital från bland andra musikproducenten Andreas Carlsson och Joel Brosjö, medgrundare av Soundtrack Your Brand. 

Turnpike kom till oss med en post it-lapp med idéer

Nu går också låtskrivaren Jörgen Elofsson, en gång en del av Max Martin och Denniz Pops legendariska Cheiron-studio i Stockholm, in som delägare.

”Det är väldigt aktiva investerare som vi har valt att ta med oss och som har värdefulla insikter och kontakter”, säger Carl Norberg. 

Förutom idrottsklubbar lyfter Carl Norberg fram artister och deras fans som en stor målgrupp för Turnpike.

”Vi ser ett väldigt stort intresse från musikbranschen, vilket inte minst märks genom vilka investerare som har gått in i bolaget. Musikbranschen genomgår en radikal transformation och det skapar fantastiska möjligheter om man tänker i nya banor”, säger Carl Norberg.

Varje band kommer att vara anpassat efter artist eller idrottsklubb, både hård- och mjukvarumässigt.

Det här blir ingen halvbra schweizisk armékniv

”Om vi ska förtjäna en plats bredvid till exempel en Apple Watch så måste vi vara otroligt spetsiga. Det här blir ingen halvbra schweizisk armékniv, om en lösning skulle göra sig bättre som en app i en klocka eller telefon så finns det ingen marknad för oss.”

Turnpikes fanband utvecklas i största hemlighet i Lund av Dan Olofssons bolag Sigma Connectivity och deras Creative Labs. Sigma Connectivity har tidigare utvecklat Sirin Labs exklusiva mobiltelefon Solarin, som har en prislapp på 115 000 kronor.

Läs mer: Hemligt labb utvecklar världens säkraste mobil

”Turnpike kom till oss med en post it-lapp med idéer för snart ett och ett halvt år sen. En av grundstenarna har varit att det ska vara en produkt som ser analog ut, men där användaren ska bli överraskad över hur digital den är”, säger Ola Möllerström, marknadschef på Sigma Connectivity.

Ola Möllerström vill inte gå in på vilka specifika funktioner som bandet kommer att rymma, men nämner att man tillsammans med Turnpike tittar på möjligheten att använda enheten som inträdesbiljett.

”Det ska rymma en rad relationsskapande och upplevelsehöjande tjänster och användaren ska kunna ta till sig hur andra fans reagerar på innovation sätt. Det blir otroligt viktigt”, säger Carl Norberg.

Turnpikes armband lanseras i höst.


Läs även:

Foto:

Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies