Hoppa till innehållet

Lanserar ny karttjänst – visar om grannen behöver hjälp i coronakrisen

I appen Nextdoor kan grannar hitta och hjälpa varandra. Nu har bolaget även lanserat en interaktiv karta där det ska bli enklare att se om grannen behöver hjälp i coronakrisen.

Maral Kalajian, Sverigechef på Nextdoor.
Maral Kalajian, Sverigechef på Nextdoor.Foto: Jade Hannah Photography

På sociala medier har det de senaste veckorna dykt upp uppmaningar och råd om att erbjuda personer i ens närhet hjälp med att till exempel handla livsmedel. Att lämna en lapp i brevlådan hos grannen kan vara ett sätt att nå ut till de som inte vågar eller bör ta sig till affären. 

Nu lanserar bolaget Nexdoor, som funnits sedan 2011, även ett verktyg i sin app, där grannar ska kunna hjälpa varandra under coronakrisen. 

Med tjänsten ”Hjälpkartan” blir det enklare för personer att hitta och erbjuda assistans i sitt grannskap. I appen kan man markera var man bor och om man söker hjälp eller har möjlighet att hjälpa till. 

”Det är ett lätt sätt att erbjuda hjälp. De som letar hjälp kan bara hitta de som kan och vill hjälpa till”, säger Maral Kalajian, Sverigechef på Nextdoor. 

Sedan kartan lanserades i fredags har aktiviteten i appen varit nio gånger högre än normalt och hundratals grannar har engagerat sig. 

”Bara ordet hjälp har använts av medlemmarna i Sverige 30 gånger mer än vanligt”, säger Maral Kalajian.

Nextdoors initiala idé är att vara en trygg plattform, där alla medlemmars adress måste verifieras. 

”Det gör att det också blir lättare och tryggare att hitta sina grannar än i till exempel en Facebookgrupp. Vi ser att det både är nya medlemmar som tillkommit och många som använt Nextdoor innan”, säger Sverigechefen.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera