Annons

Lanserar ny karttjänst – visar om grannen behöver hjälp i coronakrisen

Maral Kalajian, Sverigechef på Nextdoor.
Maral Kalajian, Sverigechef på Nextdoor. Foto: Jade Hannah Photography
I appen Nextdoor kan grannar hitta och hjälpa varandra. Nu har bolaget även lanserat en interaktiv karta där det ska bli enklare att se om grannen behöver hjälp i coronakrisen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På sociala medier har det de senaste veckorna dykt upp uppmaningar och råd om att erbjuda personer i ens närhet hjälp med att till exempel handla livsmedel. Att lämna en lapp i brevlådan hos grannen kan vara ett sätt att nå ut till de som inte vågar eller bör ta sig till affären. 

Nu lanserar bolaget Nexdoor, som funnits sedan 2011, även ett verktyg i sin app, där grannar ska kunna hjälpa varandra under coronakrisen. 

Med tjänsten ”Hjälpkartan” blir det enklare för personer att hitta och erbjuda assistans i sitt grannskap. I appen kan man markera var man bor och om man söker hjälp eller har möjlighet att hjälpa till. 

”Det är ett lätt sätt att erbjuda hjälp. De som letar hjälp kan bara hitta de som kan och vill hjälpa till”, säger Maral Kalajian, Sverigechef på Nextdoor. 

Sedan kartan lanserades i fredags har aktiviteten i appen varit nio gånger högre än normalt och hundratals grannar har engagerat sig. 

”Bara ordet hjälp har använts av medlemmarna i Sverige 30 gånger mer än vanligt”, säger Maral Kalajian.

Nextdoors initiala idé är att vara en trygg plattform, där alla medlemmars adress måste verifieras. 

”Det gör att det också blir lättare och tryggare att hitta sina grannar än i till exempel en Facebookgrupp. Vi ser att det både är nya medlemmar som tillkommit och många som använt Nextdoor innan”, säger Sverigechefen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer