Hoppa till innehållet

Gräsrötter skjuter till miljarder till svenska bolag

De stora finansieringsplattformarna har hjälpt svenska bolag att ta in flera miljarder kronor i crowdfunding de senaste åren. För att lyckas är det viktigt med en genomtänkt affärsidé och transparens, säger aktörerna i branschen.

Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.
Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.Foto: Kollage.

Plattformen Pepins (NTL) gjorde sin första emission i april 2016 och har sedan dess samlat in ungefär en halv miljard kronor till omkring 15 bolag. Julia Reuszner, vd för Pepins, berättar att man gör både riktade och öppna emissioner. 

”Vi arbetar främst med tillväxtbolag som har en bevisad affärsmodell”, säger hon. 

Enligt Julia Reuszner är gräsrotsfinansiering en bra väg att skaffa kapital om man som bolag vill få in en kombination av kapital, kunder och ambassadörer.

”Vi har flera exempel där delägarna också är eller blir kunder till företagen de investerar i. Och blir man kund blir man också en ambassadör för bolagets produkter.”

Det kan också vara lättare att ta in stora mängder kapital genom crowdfunding. 

”Om du ska ta in 20 miljoner kronor så finns det ett begränsat antal aktörer som du kan vända dig till, men om du delar upp de 20 miljonerna i poster om 500 kronor så finns det mycket större möjligheter att hitta kapital", säger hon.

Läs även: Ex-minister blir Pepins-ordförande – ska hjälpa mannen på gatan att investera 

Bolagen som reser kapital måste kunna förklara vilket problem de löser.

”Vi vill att man står för innovation och hållbarhet och att man tillför något nytt, dels för att det ska intressera investerarna och dels för att hållbarhet är en viktig faktor för oss", säger Julia Reuszner.

Plattformen Fundedbyme (NTL) har hjälpt 466 bolag att ta in 37 miljoner euro, motsvarande cirka 355 Mkr. Totalt har plattformen 85 000 medlemmar från 197 länder i sitt investerarnätverk.

”En av våra styrkor jämfört med våra konkurrenter är gränsöverskridande investeringar. Man kommer till oss för att man vill ha investerare från till exempel Asien för att sedan kunna växa genom investerarna på den marknaden", säger Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.

 I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.

För att lyckas med en crowdfunding-kampanj måste man som bolag ha en bra story och vara noga med sitt varumärke, enligt Lovisa Strömsholm.

”Men det är lika viktigt med en realistisk värdering på bolaget eller produkten. Vi ger ingen rådgivning, men en för hög värdering gör att man kan få svårt att stänga sin finansieringsrunda. I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.”

Tessin (NTL) är en finansieringstjänst för fastighetsbolag som vill skaffa kapital utan att gå vägen via den traditionella finansbranschen och för den som vill placera sitt kapital direkt i fastigheter utan avgiftsstrukturer och mellanhänder. 

”Den här typen av affärer har alltid gjorts, men i mindre och mer slutna kretsar. Det vi vill göra är att lyfta dessa affärer till ytan. Vår kompetens ligger också i att matcha rätt investerare till ett specifikt projekt”, säger Jonas Björkman, vd för Tessin. 

Hittills har man hjälpt 42 fastighetsbolag att få in en halv miljard kronor. Jonas Björkman säger att det går relativt snabbt att stänga en investeringsrunda. 

”Just nu har vi ett snitt på två dagar, men det finns exempel där vi har fyllt upp projekt på 15-20 miljoner kronor på ett par timmar”, säger han.

Läs även: Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion 

Att det går snabbt förklaras delvis med att det finns ett stort intresse för fastigheter, men också med att fastighetsägare kan behöva pengar snabbt.

”Det finns fastighetsägare som till exempel är inne i en budgivningsprocess på mark och då måste vi kunna stänga en runda snabbt för att vara relevanta på marknaden”, säger Jonas Björkman. 

I de flesta projekt som Tessin drar in pengar till är minsta insatsen 50 000 kronor per investerare. 

”Vi har en relativt kort löptid och i de flesta fall ligger återbetalningstiden på mellan 12 och 24 månader. Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar."

Läs även: Problembolagen som tynger Toborrow 

Jonas Björkmans bästa tips till bolag som ska ta in kapital genom crowdfunding är att förmedla en helhetsbild till investeraren. 

”Man måste ha tänkt igenom konceptet och det får inte finnas lösa trådar. Hur ser marknaden ut, har man byggt bostäder i området och kan man sälja projektet redan på ritning? Det är frågor man måste kunna svara på”, säger han. 

Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar.

Han säger också att det allt mer transparenta samhället också kräver att den som ska ta in pengar måste visa upp sig och bygga ett förtroende. 

”Traditionellt har den som sökt kapital kunnat vara mer anonym, men nu måste man vara beredd att visa upp vem man är och vad man gjort tidigare. Det handlar om att bygga förtroende.”

Pepins erbjuder också handel i aktien efter att emissionerna avslutats. Som exempel nämner Julia Reuszner Alvestaglass, som reste 17 miljoner kronor genom Pepins plattform för ett år sedan. 

”I dagarna öppnade vi upp för handel för fjärde gången och de 900 investerarna kunde sälja vidare sin investering. Kursen hade då gått upp med 100 procent”, säger hon. 


Läs även: ”Crowdfunding har fortfarande mycket att bevisa”
Foto: Amanda Lindholm.

Crowdfunding funkar bra när det är högkonjunktur. Men att oerfarna investerare ska ta rollen som företagsanalytiker är risky business, skriver Di Digitals Mimi Billing.


Mer på ämnet i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/trump-kritik-crowd-miljarderochgratisbokforingatalla

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera