Hoppa till innehållet

Gratis bokföring lockar småföretag: ”Vi hoppas växa med 300 procent i år”

Den kostnadsfria bokföringsappen Bokio får nu in 70-150 kunder per dag utan reklam, enligt vd:n Viktor Stensson. ”Vi bullrar väldigt lite för att vara så pass stora som vi är”, säger han till Di Digital.

Viktor Stensson, vd och medgrundare av Bokio, vid vinsten i delfinalen av Di Digital Startup Tour i Göteborg.
Viktor Stensson, vd och medgrundare av Bokio, vid vinsten i delfinalen av Di Digital Startup Tour i Göteborg.Foto: Jesper Frisk

Startupbolaget Bokio och dess medgrundare och vd Viktor Stensson är fulla av självförtroende.

Förra året vann bolaget, vars affärsidé är att erbjuda kostnadsfri och automatiserad bokföring till små och medelstora bolag, delfinalen i Göteborg i Di Digital Startup Tour.

Viktor Stensson lade då fram visionen för Bokio:

”Vi vill hamna i en position där vi är för bokföring vad Google är för sök. Det ska bli nästan socialt oacceptabelt att inte använda Bokio. Det är den positionen vi kommer vara i senast om tre år”, sade han under pitchen.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018  

I den stora finalen i Stockholm fick man dock se sig slagna av det digitala vårdbolaget Doctrin.

”Beroende på hur många kontakter man har innan i riskkapitalsvängen är det en jättebra arena att visa upp sig på och få deras uppmärksamhet”, säger Viktor Stensson om Startup Tour.

Sedan dess har Bokio inte legat på latsidan.

”I år har vi byggt om alla funktioner och förbättrat gränssnittet. Vi har mätt och sett att här behöver vi förbättra oss. Systemet börjar bli så bra att vi kan göra 'nice to haves' och inte bara släcka bränder”, säger Viktor Stensson.

Läs mer: Fem startupbolag som fixar din deklaration i tid

Utan någon marknadsföring har man nu nått "en bit över 40 000 kunder", hävdar vd:n och medgrundaren.

”Vi växer med mellan 70-150 kunder per dag. Vi bullrar väldigt lite för att vara så pass stora som vi är. Kunderna rekommenderar oss för sina vänner. Vi hoppas att kunna växa med 300 procent i år.”

Även lönelistan växer. Vid midsommar förra året hade bolaget sex stycken anställda. I dag är antalet över 25.

”Vi rekryterar så många bra ingenjörer och designers vi kan hitta. Att rekrytera rätt och hela den processen har varit svårare än jag trodde. Och då visste jag ändå att det var svårt. Det är bolag i hela världen man måste konkurrera med”, säger Viktor Stensson.

Totalt har Bokio tagit in omkring 30 miljoner kronor i riskkapital. I ägarlistan finns bland Creandum, affärsängeln Mattias Miksche och en privat investering från Atomicos Sophia Bendz.

"Vi är väldigt välkapitaliserade. Men dyker det upp ett bra läge att ta in pengar ska man göra det för pengarna kommer att behövas för att nå våra mål. Utmaningarna man ska lösa blir inte färre ju mer tiden går. Om man då ska kasta sig in i en kapitalresning blir det tufft”, säger Viktor Stensson.

Affärsmodellen med gratis bokföring innebär såklart att Bokio siktar på att få in pengar på andra sätt. Det kan enligt Viktor Stensson röra sig om förmedling av lån, krediter och andra finansiella tjänster till användarna.

Läs även: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Ansök till Di Digital Startup Tour 2018

Ansökningsperioden för 2018 är igång.

I fem delfinaler i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö utses vinnare som sedan möts i finalen i Stockholm den 28 november. Bolagen pitchar inför en tung jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Förutom äran ligger 1 miljon kronor i annonspengar på Bonnier News i prispotten.

Klicka här för att anmäla ditt bolag eller ditt intresse. 

Det går att ansöka fram till:

19 augusti – Stockholm

3 september – Luleå

3 september – Linköping

24 september – Göteborg

24 september – Malmö

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera