Hoppa till innehållet

Gratis verktyg ska få fler bolag att anamma öppen källkod: ”Blir bättre produkter”

Allt fler bolag får upp ögonen för öppen källkod. Designbyrån EY Doberman vill stötta utvecklingen och har därför tagit fram ett verktyg för att hitta relevanta projekt. 

”Om vi delar med oss och hjälper varandra framåt kommer det i slutändan göra att vi alla tillverkar bättre produkter eller program”, säger EY Dobermans teknikchef Lars Ericsson. 

EY Dobermans teknikchef Lars Ericsson tror att det är viktigt att företag förstår vad öppen källkod kan tillföra.
EY Dobermans teknikchef Lars Ericsson tror att det är viktigt att företag förstår vad öppen källkod kan tillföra.Foto: Press, Pontus Lundahl

Gemenskapen kring öppen källkod, eller open source, är en stor del av vad designbyrån Doberman, som numera är en del av revisionsjätten EY, förlitar sig på när de driver sitt eget företag framåt. Med hjälp av andra företag eller personers tekniska framsteg skapar de nya egna produkter. Därav värnar de om att få fler bolag att testa och uppleva fördelarna med öppen källkod.

”Vi skulle inte kunna leverera lika bra produkter utan open source. Hela vår affär bygger på användandet av detta och utan det vore vi helt chanslösa. Open source är viktigt för oss på två sätt; Rent egoistiskt vill vi säkra vår egen framtid så vi, genom att stötta den här gemenskapen, själva kan fortsätta använda det. Men vi tror också rent ideologiskt på det här sättet att bygga och vill vara med och bidra till det systemet”, säger EY Dobermans teknikchef Lars Ericsson. 

Enligt Lars Ericsson är utveckling med öppen källkod ännu en lite eftersatt utvecklingsprocess, men som trots det blir allt vanligare. 

”Det är ofta utvecklarvänliga produkter som är enkla att arbeta med. Ny teknik kommer ofta från tidigare open source-verktyg, och då är det också logiskt att tillgängliggöra även den nya produkten med hjälp av open–source. Sedan tror jag också att det är många inom utvecklar- och tekniksektorn som tror på en ideologi med öppen källkod. Om vi delar med oss och hjälper varandra framåt kommer det i slutändan göra att vi alla tillverkar bättre produkter eller program.”

EY Doberman har tidigare kämpat för att hitta ett sätt att bidra med något eget till området, men har känt att de inte gjort tillräckligt. I och med detta föddes idén bakom deras senaste satsning ”Ancillary” – ett analysverktyg som väldigt förenklat kan sägas analysera ett bolags egna produkter och lyfta fram vilka komponenter inom öppen källkod som det är byggt på. Ur detta föreslår Ancillary automatiskt vilka projekt eller initiativ som bolaget bör gå in och stötta. 

”Om man tänker att ett stort företag till exempel i kärnan av sina produkter använder ett open–source ramverk så är det viktigt att man förstår det och framtidssäkrar den kärnan genom att själv bidra med något till det open–source ramverk som används.”

Ancillary släpps idag och bolaget planerar inte att tjäna pengar på tjänsten. Istället ser de analysverktyget som ett upprop för att få andra företag att intressera sig för öppen källkod. 

Lars Ericsson berättar att bolaget också öppnat en fond som i år kommer att användas för att sponsra open–source projekt med 5.000 dollar, motsvarande drygt 43.000 kronor. 

”I våra försök att bidra har vi sett att det finns flera sätt som behöver kombineras. Det kan vara att bidra med kunskap och tid, men det kan också vara att bidra med pengar. Den här fonden startades för att kunna hjälpa till med den delen också. Det är också vad vi hoppas att andra företag som använder Ancillary kommer att göra. Att dedicera fonder för att stötta de projekt som verktyget föreslår.”

Påverkar utvecklingen på något sätt konkurrensen mellan olika företag med liknande produkter? 

”I grunden tror jag att open–source ger en mer hälsosam konkurrens. När man gör sin teknik tillgänglig spelar det egentligen ingen roll om du jobbar på ett stort bolag, har ett startup eller om du bara vill testa att göra en konkurrerande produkt. Företag som är öppna med sina produkter bygger även ett hälsosamt nätverk i teknikvärlden vilket kan underlätta framtida rekryteringar. Att rekrytera är en av de svåraste delarna i att lyckas som teknikbolag. Man kan även få hjälp med att hitta fel i sina produkter och med att bygga säkrare och bättre lösningar, så jag tror alla tjänare på open source.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera