Affärsänglarna Daniel Stensiö och Lukas Brisman, som tidigare har investerat i den digitala barnmottagningen Knodd, gör en såddinvestering på 5 miljoner kronor i gravidappen Preggers.
”De kontaktade oss under förra året och vi kände att det var en bra match. Båda två kommer att vara aktiva i bolaget och har nyckelkompetenser för oss”, säger Preggers medgrundare och marknadschef Amanda Avsan.
Pengarna ska användas för att stärka upp teamet både inom utveckling och marknad, en process som redan är påbörjad. Det senaste halvåret har man gått från åtta personer som jobbar med Preggers, fem i kärnteamet och resten konsulter, till att bli 14 stycken varav ett par anställda.
”Vi vill växla upp snabbare på internationella marknader”, säger Amanda Avsan.
Läs också: Hennes gravidapp har tagit 70 procent av marknaden
Gravidappen lanserades i juni 2018 och har legat på topplistan i Appstore sedan dess. Enligt Amanda Avsan är det 70 procent av gravida i Sverige, vilket totalt handlar om cirka 115 000 per år, som använder Preggers. Appen finns även i Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. I Tyskland lanserades den för några veckor sedan och i Frankrike ska den läggas ut inom kort.
”Under 2019 satsade vi på produktutveckling och fokuserade på utvalda marknader. Nu har vi blivit fler personer för att expandera snabbare på nya marknader”, säger Amanda Avsan.
I Preggers kan den som är gravid följa graviditeten vecka för vecka tillsammans med sin partner. En del av innehållet skrivs av barnmorskor och annat är mer livsstilsinriktat. Appen har växt organiskt och har funktioner för att användaren lätt ska kunna dela med sig av uppdateringar från graviditeten i sociala medier.
Nästa steg är att lansera utanför Europa, men om det handlar om USA väljer Amanda Avsan att inte kommentera.
Även omsättningen är hon hemlighetsfull kring, men enligt Bolagsverket låg den på en halv miljon kronor under 2018. I verksamheten ingår också nätbutiken Born This Day, där man säljer kundanpassade posters av svenska konstnärer.
Den svenska konkurrenten Preglife sa i mars förra året att man hade en halv miljon användare på åtta marknader. Bolaget omsatte drygt 17 miljoner kronor under 2018, och tog in en stor kapitalrunda i fjol. Den exakta summan framgick inte, men den låg i spannet 50-90 miljoner kronor.
Båda spelarna har gratisappar och bygger sin affärsmodell på företagssamarbeten.
Läs också: Bebisappen har en halv miljon användare – nu tar grundaren in riskkapital