Hoppa till innehållet

Gravidappen får kapitalinjektion för att växla upp internationellt

Den svenska gravidappen Preggers tar in 5 miljoner kronor för att utöka teamet och expandera till nya marknader.

Preggers grundare Amanda Avsan och Patric Palmefjord.
Preggers grundare Amanda Avsan och Patric Palmefjord.

Affärsänglarna Daniel Stensiö och Lukas Brisman, som tidigare har investerat i den digitala barnmottagningen Knodd, gör en såddinvestering på 5 miljoner kronor i gravidappen Preggers.

”De kontaktade oss under förra året och vi kände att det var en bra match. Båda två kommer att vara aktiva i bolaget och har nyckelkompetenser för oss”, säger Preggers medgrundare och marknadschef Amanda Avsan.

Pengarna ska användas för att stärka upp teamet både inom utveckling och marknad, en process som redan är påbörjad. Det senaste halvåret har man gått från åtta personer som jobbar med Preggers, fem i kärnteamet och resten konsulter, till att bli 14 stycken varav ett par anställda.

”Vi vill växla upp snabbare på internationella marknader”, säger Amanda Avsan.

Läs också: Hennes gravidapp har tagit 70 procent av marknaden

Gravidappen lanserades i juni 2018 och har legat på topplistan i Appstore sedan dess. Enligt Amanda Avsan är det 70 procent av gravida i Sverige, vilket totalt handlar om cirka 115 000 per år, som använder Preggers. Appen finns även i Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. I Tyskland lanserades den för några veckor sedan och i Frankrike ska den läggas ut inom kort. 

”Under 2019 satsade vi på produktutveckling och fokuserade på utvalda marknader. Nu har vi blivit fler personer för att expandera snabbare på nya marknader”, säger Amanda Avsan.

Preggers kärnteam består av Astrid Tellnes, Madeleine Strömberg och grundarna Amanda Avsan och Patric Palmefjord. Saknas på bild gör Holger Tidemand.
Preggers kärnteam består av Astrid Tellnes, Madeleine Strömberg och grundarna Amanda Avsan och Patric Palmefjord. Saknas på bild gör Holger Tidemand.

I Preggers kan den som är gravid följa graviditeten vecka för vecka tillsammans med sin partner. En del av innehållet skrivs av barnmorskor och annat är mer livsstilsinriktat. Appen har växt organiskt och har funktioner för att användaren lätt ska kunna dela med sig av uppdateringar från graviditeten i sociala medier. 

Nästa steg är att lansera utanför Europa, men om det handlar om USA väljer Amanda Avsan att inte kommentera.

Även omsättningen är hon hemlighetsfull kring, men enligt Bolagsverket låg den på en halv miljon kronor under 2018. I verksamheten ingår också nätbutiken Born This Day, där man säljer kundanpassade posters av svenska konstnärer.

Den svenska konkurrenten Preglife sa i mars förra året att man hade en halv miljon användare på åtta marknader. Bolaget omsatte drygt 17 miljoner kronor under 2018, och tog in en stor kapitalrunda i fjol. Den exakta summan framgick inte, men den låg i spannet 50-90 miljoner kronor.

Båda spelarna har gratisappar och bygger sin affärsmodell på företagssamarbeten.

Läs också: Bebisappen har en halv miljon användare – nu tar grundaren in riskkapital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera