Den svenska marknaden för snabba och smidiga e-handelsleveranser blir allt hetare. Alla från Kinnevik till H&M och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har investerat i bolag som erbjudar snabba leveranser.
Samtidigt ökar lastbilssektorns utsläpp, till stor del på grund av ökade godstransporter inom e-handeln.
Det finns dock bolag som kör varutransporter och släpper ut mindre koldioxid än små och stora lastbilar.
Movebybike, som grundades 2014, kör transporter på specialanpassade cyklar som bär upp till 300 kilo åt gången.
”Cyklarna har en container baktill som kan anpassas efter varorna vi kör”, säger Movebybikes vd Johan Wedin, som tillsammans med sin son Nils har grundat bolaget.
Movebybike finns i sju svenska städer och bygger på enskilda ”hubbar” som både ska ligga centralt och nära till de större vägarna där lastbilstransporter rör sig.
Läs mer: Budkriget: Hagströmer tar upp kampen med Stenbeck
På varje hubb kan bolaget lasta om och sortera sina leveranser.
”Det rör sig ofta om lokaler med godsintag. Det är ytor som bli över när handeln krymper”, säger Johan Wedin.
Cyklarna kan röra sig både på cykelbanor och vanliga vägar och kommer enligt bolaget närmre slutdestinationen än vad som är möjligt för en lastbil. Transporterna är både mer miljövänliga och mer effektiva än traditionell logistik, enligt Johan Wedin.
Då hubbarna är relativt centralt belägna är de dyrare att hyra. Därför kör Movebybike ut sina leveranser under alla dygnets timmar i flera städer.
”I Malmö, Lund och Göteborg kör vi dygnet runt”, säger Johan Wedin.
Under förra året omsatte Movebybike omkring 8 miljoner kronor, uppger bolaget. Till kunderna hör Linas matkasse, scooterbolaget Tier och second hand-appen Sellpy.
Nu fyller Movebybike på kassan med drygt 10 miljoner kronor genom en nyemission.
Pengarna kommer från två Malmöprofiler, finansmannen Jan Barchan och entreprenören Behdad Ansari.
Vad ska ni göra med pengarna?
”Vi ska dels förbättra våra it-system för att kunna integrera bättre med e-handlarna. Sedan ska vi investera i fler fordon och fler hubbar”, säger Johan Wedin.
Målet är att omsätta mellan 40 och 50 Mkr under 2019, uppger han.
”Det som driver det här är ökad e-handel och vår särart: att vi använder cykel. Den drar väldigt mycket mindre energi. Det går inte ens att jämföra med andra elfordon.”