Hoppa till innehållet

Gröna åkeriet gasar: ”Drar mycket mindre energi”

Movebybike sköter e-handelns leveranser på cykel. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor för att expandera.

Movebybike sköter leveranser på cyklar som kan bära upp till 300 kilo i last.
Movebybike sköter leveranser på cyklar som kan bära upp till 300 kilo i last.Foto: Jessica Gow/TT

Den svenska marknaden för snabba och smidiga e-handelsleveranser blir allt hetare. Alla från Kinnevik till H&M och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har investerat i bolag som erbjudar snabba leveranser.

Samtidigt ökar lastbilssektorns utsläpp, till stor del på grund av ökade godstransporter inom e-handeln.

Det finns dock bolag som kör varutransporter och släpper ut mindre koldioxid än små och stora lastbilar.

Movebybike, som grundades 2014, kör transporter på specialanpassade cyklar som bär upp till 300 kilo åt gången.

”Cyklarna har en container baktill som kan anpassas efter varorna vi kör”, säger Movebybikes vd Johan Wedin, som tillsammans med sin son Nils har grundat bolaget.

Movebybike finns i sju svenska städer och bygger på enskilda ”hubbar” som både ska ligga centralt och nära till de större vägarna där lastbilstransporter rör sig.

Läs mer: Budkriget: Hagströmer tar upp kampen med Stenbeck 

På varje hubb kan bolaget lasta om och sortera sina leveranser.

”Det rör sig ofta om lokaler med godsintag. Det är ytor som bli över när handeln krymper”, säger Johan Wedin.

Cyklarna kan röra sig både på cykelbanor och vanliga vägar och kommer enligt bolaget närmre slutdestinationen än vad som är möjligt för en lastbil. Transporterna är både mer miljövänliga och mer effektiva än traditionell logistik, enligt Johan Wedin.

Då hubbarna är relativt centralt belägna är de dyrare att hyra. Därför kör Movebybike ut sina leveranser under alla dygnets timmar i flera städer.

”I Malmö, Lund och Göteborg kör vi dygnet runt”, säger Johan Wedin.

Under förra året omsatte Movebybike omkring 8 miljoner kronor, uppger bolaget. Till kunderna hör Linas matkasse, scooterbolaget Tier och second hand-appen Sellpy.

Nu fyller Movebybike på kassan med drygt 10 miljoner kronor genom en nyemission.

Pengarna kommer från två Malmöprofiler, finansmannen Jan Barchan och entreprenören Behdad Ansari.

Vad ska ni göra med pengarna?

”Vi ska dels förbättra våra it-system för att kunna integrera bättre med e-handlarna. Sedan ska vi investera i fler fordon och fler hubbar”, säger Johan Wedin.

Målet är att omsätta mellan 40 och 50 Mkr under 2019, uppger han.

”Det som driver det här är ökad e-handel och vår särart: att vi använder cykel. Den drar väldigt mycket mindre energi. Det går inte ens att jämföra med andra elfordon.”

Läs mer: Apotea-grundarna går in i budbolaget Airmee 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera