Det gröna elbolaget Bright Energy hann nå drygt 13 miljoner kronor i omsättning och cirka 3000 kunder innan det var dags att byta bana.
I stället för att utmana branschen som en fristående leverantör ska Bright nu erbjuda sin teknik till elbolagen och hjälpa dem digitalisera kundbeteendet.
I samband med skiftet tar bolaget in 10 miljoner kronor i kapital från Härjeåns Kraft och det finska elbolaget Herrfors.
”Vi har insett att det är många som är intresserade av tekniken för att sänka sin kostnad och miljöpåverkan. Samtidigt är folk i allmänhet inte så intresserade av att byta elavtal”, säger medgrundaren Lars Roth.
Läs mer: Bolagen som sänker din elräkning med ny teknik
Brights app låter användaren styra elförbrukning till en tid på dygnet då den förnyelsebara elproduktionen är högre. Dessutom kan priset vara lägre.
”Elbolagen ser att deras egen produktion kan styras på ett bättre sätt. Vi kan se till att intermittent energi som sol- och vindkraft förbrukas när den finns tillgänglig. Mycket energi går till spillo på nätterna på grund av att användningen är låg”, säger Brights vd David Forsberg.
En av Brights applikationer är en laddningsfunktion för Teslas elbilsmodeller. Där kan bilägaren logga in med sina Tesla-uppgifter och ställa in en tid då bilen ska vara färdigladdad.
”Sedan optimerar algoritmerna efter lägsta kostnad och energipåverkan. Användaren sätter bara en tid. De flesta vill inte gå ut klockan 23 och sätta igång laddningen”, säger Lars Roth.
Läs mer: Stordalens startup vill sänka elkostnader med "digitalt batteri"
Bright går än så länge med förlust men siktar med det nya kapitalet på att bli kassaflödespositivt inom 12 till 18 månader. Den befintliga ägaren Zenith Venture Capital avstår att försvara sin andel i bolaget i samband med transaktionen.
Brights ordförande Lars Roth har en bakgrund på Telia och Brights app har i flera år varit integrerad i Telias egen IoT-miljö Telia Zone. Själv jämför han bolagets skifte från konsument- till företagskunder med när Telia för drygt tio år sedan utvecklade sin egen streamingtjänst för musik.
”På Telia trodde vi att folk ville ha obegränsad musik i sina mobiler. Men vi insåg med Telia Music Player att det var extremt svårt att konkurrera med någon som är helt fokuserad på sin uppgift. Det har vi insett med Bright och elbolagen. Men i det fallet handlade det om Spotify.”