Hoppa till innehållet

Gröna el-appen Bright ställer om – tar in 10 miljoner från elbolag

Uppstickaren Bright Energy går från att utmana elbolagen till att erbjuda dem sin teknik. Målet är att fler ska kunna nyttja grönare och billigare el. ”Folk tycker i allmänhet inte om att byta elavtal”, säger medgrundaren Lars Roth.

Lars Roth, medgrundare och ordförande i Bright Energy, vars app till exempel sköter laddningen av elbilar.
Lars Roth, medgrundare och ordförande i Bright Energy, vars app till exempel sköter laddningen av elbilar.Foto: TT/Di

Det gröna elbolaget Bright Energy hann nå drygt 13 miljoner kronor i omsättning och cirka 3000 kunder innan det var dags att byta bana. 

I stället för att utmana branschen som en fristående leverantör ska Bright nu erbjuda sin teknik till elbolagen och hjälpa dem digitalisera kundbeteendet.

I samband med skiftet tar bolaget in 10 miljoner kronor i kapital från Härjeåns Kraft och det finska elbolaget Herrfors.

”Vi har insett att det är många som är intresserade av tekniken för att sänka sin kostnad och miljöpåverkan. Samtidigt är folk i allmänhet inte så intresserade av att byta elavtal”, säger medgrundaren Lars Roth.

Läs mer: Bolagen som sänker din elräkning med ny teknik

Brights app låter användaren styra elförbrukning till en tid på dygnet då den förnyelsebara elproduktionen är högre. Dessutom kan priset vara lägre.

”Elbolagen ser att deras egen produktion kan styras på ett bättre sätt. Vi kan se till att intermittent energi som sol- och vindkraft förbrukas när den finns tillgänglig. Mycket energi går till spillo på nätterna på grund av att användningen är låg”, säger Brights vd David Forsberg.

En av Brights applikationer är en laddningsfunktion för Teslas elbilsmodeller. Där kan bilägaren logga in med sina Tesla-uppgifter och ställa in en tid då bilen ska vara färdigladdad.

”Sedan optimerar algoritmerna efter lägsta kostnad och energipåverkan. Användaren sätter bara en tid. De flesta vill inte gå ut klockan 23 och sätta igång laddningen”, säger Lars Roth.

Läs mer: Stordalens startup vill sänka elkostnader med "digitalt batteri" 

Bright går än så länge med förlust men siktar med det nya kapitalet på att bli kassaflödespositivt inom 12 till 18 månader. Den befintliga ägaren Zenith Venture Capital avstår att försvara sin andel i bolaget i samband med transaktionen.

Brights ordförande Lars Roth har en bakgrund på Telia och Brights app har i flera år varit integrerad i Telias egen IoT-miljö Telia Zone. Själv jämför han bolagets skifte från konsument- till företagskunder med när Telia för drygt tio år sedan utvecklade sin egen streamingtjänst för musik.

”På Telia trodde vi att folk ville ha obegränsad musik i sina mobiler. Men vi insåg med Telia Music Player att det var extremt svårt att konkurrera med någon som är helt fokuserad på sin uppgift. Det har vi insett med Bright och elbolagen. Men i det fallet handlade det om Spotify.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera