Hoppa till innehållet

Grönska skalar upp vertikala odlingen – siktar på svarta siffror redan i år

Stockholmsbaserade foodtechbolaget Grönska växer så det knakar. Nu skalar bolaget upp matproduktionen i vertikala odlingar i sin nya "matfabrik".

Efter år av försöks- och testverksamhet samt produktion i mindre skala, startar Grönska nu storskaliga vertikala odlingar i sina nya lokaler i Huddinge, söder om Stockholm.

”Planen har hela tiden varit att konstruera optimerad och kostnadseffektiv teknik för storskalig vertikal odling, och just denna anläggning är en 'proof of concept' för fortsatt expansion”, säger medgrundaren Natalie de Brun Skantz.

De nya lokalerna på 800 kvadratmeter kommer enligt Natalie de Brun Skantz kunna producera 120 000 plantor varje månad. Det innebär att man har Europas största vertikala odling enligt bolaget. Tillsammans med Robin Lee och Petter Olsson grundade hon Grönska 2014.

I dag odlar Grönska 14 olika växter, främst handlar det om örter men även en del salladssorter ingår i sortimentet. Genom att odla på höjden i skyddad inomhusmiljö erbjuder Grönska närodlade produkter i butiker i Stockholm. 

”Än så länge bara krafsar vi på ytan, det här är bara början”, säger medgrundaren Robin Lee.

”Vertikal odling och även vi på Grönska är än så länge i startgroparna”, fyller Natalie de Brun Skantz i.

Örterna och salladen växer under egenkonstruerade LED-lampor och i ett slutet vattensystem som filtrerar och återanvänder vattnet som går ut till plantorna. 

Grönska har skruvat på produktionstekniken och gått igenom över 200 generationer av plantorna för att komma fram till rätt smak, form och färg.

Läs mer: Tio svenska startups som gör staden smartare 

I och med att man odlar på höjden kan man utnyttja ytan till fullo och därmed placera sig i eller nära städer, där yta är dyrt, för att minska transportens effekter på miljön. 

Det kanske mest kända bolaget inom vertikal odling är New York-baserade Aerofarms som grundades 2004 och som dragit in investeringar på totalt 138 miljoner dollar, motsvarande cirka 1,2 miljarder kronor. Bolaget har kommit igång med större vertikala odlingar på hemmaplan.

Kännedomen om vertikal odling har ökat även i Sverige, säger Robin Lee.

”Nu har det dykt upp lite i media och runt om i världen händer saker. Det börjar verkligen få fotfäste hos vanligt folk.”

Just nu levererar Grönska till flera Ica-handlare, Coop och Urban Deli-butiker i staden. I två Coop-butiker har man dessutom lokala odlingar installerade, där örterna växer direkt i butiken. Leveranserna från odlingen i Huddinge görs med elbil i den utsträckning det är möjligt.

Genom en investering på 5 miljoner, från GLD Invest, under förra året har bolaget nu kunnat skala upp och bygga klart odlingsfabriken i Huddinge. Anläggningen i Johanneshov kommer man behålla för att använda för tester och produktutveckling.

För att vara så kostnadseffektiva som möjligt har grundarna utvecklat mycket av tekniken som används i odlingen själva. 

”Hade vi köpt in allt färdigt så hade kostnaderna sett helt annorlunda ut”, säger Robin Lee.

Under förra räkenskapsårets testverksamhet och produktion i liten skala, från den mindre anläggningen i Johanneshov, hade Grönska en blygsam omsättning på knappt 200 000 kronor. 

Grönska har sedan tidigare fått in 2,6 miljoner genom olika projekt för Jordbruksverket och Naturvårdsverket. I dag är man, förutom de tre grundarna, 7 anställda på bolaget. Enligt grundarna ska odlingen i Huddinge bära bolagets kostnader och man räknar med svarta siffror redan i år.

”Är folk villiga att betala några kronor extra för att spenaten är odlad runt hörnet så kommer vi lyckas”, säger Petter Olsson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera