Annons

Spelgrundare blev 290 miljoner rikare – kliver ned

Christofer Sundberg grundade Avalanche Studios.
Christofer Sundberg grundade Avalanche Studios. Foto: Jesper Frisk
Christofer Sundberg, grundare av och kreativ chef på Avalanche Studios, kliver av sin operativa roll på spelutvecklaren. ”Jag har byggt upp något bra och lämnar ingen i sticket”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Personalen på Avalanche Studios informarades om beslutet på torsdagseftermiddagen.

Christofer Sundberg är en av de mest ärrade veteranerna i svensk spelindustri. Han sålde i fjol sin din del av spelutvecklaren för 290 miljoner kronor till Egmontägda Nordisk Film. I affären värderades bolaget till 1,2 miljarder kronor.

Avalanche Studios grundades 2003 och har drygt 300 anställda. I senaste årsredovisningen, brutna räkenskapsåret 2017/2018, visade bolaget ett rörelseresultat (ebit) på nära 133 Mkr på en omsättning på drygt 530 Mkr.

Spelutvecklaren ligger bakom Just Cause-serien, Mad Max och släpper snart Rage 2. På senare år har bolaget även haft stora framgångar med olika varianter av jaktspel.

Läs mer: Nordisk Film köper Avalanche Studios i jätteaffär 

När affären med Nordisk Film presenterades i maj förra året sades att du skulle stanna kvar i minst två år. Varför kliver du av redan nu?

“Jag har funderat på det här från och till. Nu är ett bra läge. Jag har hållit på med dataspel i 25 år och känner att jag behöver ta en paus. Vi gör en omorganisation, som jag har varit med och skapat. Min övergripande roll som kreativ chef delas upp på tre enheter.”

Hur känns det?

”Jag har bara positiva känslor. Jag har byggt upp något bra, lämnar ingen i sticket och kommer sitta kvar i styrelsen. Men jag är bättre på att bygga upp saker än att förvalta.” 

Vad är du mest stolt över?

”Att från att jag startade Avalanche hemma i köket på Helenborgsgatan på Söder till att vi i dag är ett bolag med tre studior i Stockholm, New York och Malmö.”

Men det har väl funnits vågdalar också?

”När vi sa upp folk 2008 var det fruktansvärt, en pärs. Men sådant gör att man blir starkare och ser klarare på saker.”

Kommer du att bli saknad på Avalanche?

”Jag hoppas det, det vore trist annars. Samtidigt har vi växt så mycket att jag inte ens har hunnit få ett ansikte på alla nya utvecklare. Bolaget har blivit mycket mer organiserat. Under min tid som vd kunde det vara ganska kaotiskt och ett sådant ledarskap kanske inte passar alla.”

Det händer mycket i den svenska spelindustrin nu, är det en brytningstid?

”Jag hoppas det. Det här är en bransch som behöver ruskas om då och då. Det rör sig på många olika håll. Allt är inte bra, jättar som Activision säger upp folk och Starbreeze-smällen påverkar branschen. Samtidigt startas allt fler små studior, det är bra början att det blir fler bolag inte bara större.”

Är du öppen för något slags uppdrag i spelindustrin?

”Utöver i Avalanche sitter jag även i styrelsen för Tarsier Studios i Malmö och är absolut öppen för fler sådana saker. Det är roligt att vara en del av helheten och tror att jag kan bidra med massor när jag betraktar verksamheten utifrån.” 

Hur många spel blev det totalt?

”Oj, (räknar efter långsamt). De jag faktiskt jobbat på är exakt 20 stycken.”

Favoritspelet?

”Oavsett hur recensenterna tagit emot det senaste Just Cause är det spelserien jag har mest känslor för. Jag skrev ihop konceptet till det första vid köksbordet direkt efter att ha tvingats sätta mitt föregående företag Rock Solid Studios – som tydligen inte var så solitt på slutet – i konkurs samtidigt som jag precis hade fått ett barn.”

Vad ska du göra hela dagarna nu då?

”Det är fullt ös i Ark sport som jag är medgrundare till och som går jättebra. Det är en ny bransch för mig och första gången jag tillverkar och säljer saker som våtdräkter till swimrun-utövare.”

Vad kan du bidra med?

”Jag tar med mig en del från spelbranschen. Kanske kan jag göra sportindustrin mindre torr, haha. Jag tror mycket på gamifiering, att jobba med och verkligen lyssna på dem som använder grejerna.”

Ditt eget tävlande – hur går det med det?

”Jag opererade axeln i fjol och trodde då inte på läkarna när de sa att det skulle ta ett år att bli bra igen. Nu tränar jag fem till sex pass i veckan, men det blir nog ingen tävling mer än kanske ett sprintlopp i höst. Jag vågar inte chansa utan måste lyssna på kroppen.” 

Läs mer: Profilerna: Det händer i spelbranschen 2019 

Efter 16 år väljer Christofer Sundberg att lämna Avalanche Studios.
Efter 16 år väljer Christofer Sundberg att lämna Avalanche Studios.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer