Hoppa till innehållet

Grundare säljer storpost i nätapoteket Apotea

Apoteas grundare säljer en del av sitt ägande i nätapoteket. Totalt bjuds en aktiepost värd runt 200 miljoner ut till försäljning. 

Apotea-gänget: Camilla Günesli (längst fram), Pia Stoltz, Fabian Fischer, Anders Cserkuti, Pär Svärdson och Sofia Modig.
Apotea-gänget: Camilla Günesli (längst fram), Pia Stoltz, Fabian Fischer, Anders Cserkuti, Pär Svärdson och Sofia Modig.Foto: Evelina Carborn

Nätapoteket Apotea startade för fyra år sedan och har varit en tillväxtraket. Enligt preliminära siffror steg Apoteas omsättning med 110 procent till 585 Mkr under 2015. Bolaget har också varit lönsamt ända sedan den fjärde verksamhetsmånaden, enligt vd:n Pär Svärdsson.

”Apotea hade en fantastisk tillväxt med fortsatt lönsamhet i fjol. I år talar mycket för att vi närmar oss en miljardomsättning”, sa Pär Svärdson, vd och medgrundare av Apotea till Di Digital tidigare i år. 

Han kommer, liksom resten av Apoteas grundarteam, från Adlibris som de sålde till Bonnier 2011. Pengarna från försäljningen användes för grundplåten till Apotea.  

Läs mer: Adlibris-avhoppare bygger nytt miljardbolag

Nu rapporterar techsajten Breakit att grundarna är på väg att sälja en större aktiepost i Apotea från sitt gemensamma ägarbolag Laulima. Dessutom vill ett antal andra tidiga investerare sälja. Totalt handlar det om 10 procent av aktierna som bjuds ut till försäljning. 

Med en värdering på 2 miljarder skulle det innebära att säljarna får ut cirka 200 Mkr för aktierna i Apotea. 

Enligt Pär Svärdsson är orsaken till försäljningen att man behöver pengar till ett nytt projekt. 

”Bolaget går jättestarkt och det är egentligen absolut inte läge att sälja. Vi i Laulima har ett annat projekt som vi behöver pengar till och det är därför vi dragit igång den här processen”, säger Pär Svärdson till Breakit.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera