Hoppa till innehållet

Grundaren lämnar svenska spelsuccén – tre år efter miljardaffären

Medgrundaren Riccardo Zacconi lämnar den svenska spelutvecklaren King efter 16 år. Han blev miljardär när Candy Crush-bolaget såldes till Activision Blizzard 2016, och hade i fjol en årslön på 240 miljoner kronor.

Riccardo
RiccardoFoto: Jeff Gilbert

Riccardo Zacconi lämnar vd-posten hos spelutvecklaren King efter hela 16 år. Det framgår av handlingar som moderbolaget Activision Blizzard lämnat in till den amerikanska finansinspektionen SEC.

Italienaren Riccardo Zacconi var med och grundade bolaget 2003 tillsammans med svenskarna Lars Markgren, Patrik Stymne, Thomas Hartwig och Sebastian Knutsson. Dessförinnan hade bland annat arbetat på det svenska internetkonsultföretaget Spray.

King är mest känt för att ligga bakom mobilspelet Candy Crush, som blev en omedelbar succé över hela världen vid lanseringen 2012. Fyra år senare köptes bolaget ut från New York-börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard.

Riccardo Zacconi var den grundare som hade det största aktieinnehavet vid försäljningen 2016. Han fick strax över 4,7 miljarder kronor för sin andel, vilket kan jämföras med att Kings kreativa chef Sebastian Knutsson tjänade 2,7 miljarder på affären.

Läs mer: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer 

Candy Crush är en av de mest lönsamma smartphone-apparna någonsin. King stod i fjol för en tredjedel av Activision Blizzards totala omsättning på knappt 65 miljarder kronor.

Populariteten för spelet har dock sjunkit under senaste åren. Under det fjärde kvartalet 2015 hade Candy Crush 449 miljoner månatligen aktiva spelare, vilket sjunkit till 272 för första kvartalet 2019.

Handlingarna visar att Riccardo Zacconi hade rätt till en aktierelaterad bonus om han stannade på King fram till februari 2019, det vill säga tre år efter Activision Blizzards förvärv. Inklusive bonusar hade han i fjol en årslön på motsvarande 240 Mkr.

Ersättaren blir Humam Sakhnini, en veteran på Activision Blizzard, som redan i januari 2019 utsågs till ”president” för King.

Riccardo Zacconi, som numera är bosatt i Storbritanniens huvudstad London, lämnar dock inte spelbolaget helt och hållet. Från och med den 1 juli 2019 tar han nämligen över ordförandeposten i Kings styrelse, vilket kommer motsvara två dagars arbete varje månad.

Läs mer: Svenska Candy Crush-bolaget krävs på flera miljarder av Skatteverket 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera