Hoppa till innehållet

Grundaren Niklas Adalberth lämnar Klarna

Medgrundaren och vice-vd:n Niklas Adalberth lämnar Klarna. Nu tänker han arbeta med välgörenhet istället. "Jag vill inte dö med en påse pengar på mitt konto", säger han.

Niklas Adalberth, vice-vd på Klarna.
Niklas Adalberth, vice-vd på Klarna.Foto: Joey Abrait.

Det har gått 11 år sedan Handelsstudenterna Victor Jacobsson, Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski grundade betalbolaget Klarna. I dag värderas Klarna till 19 miljarder kronor och grundartrion är fortfarande bolagets största ägare. 

Det första grundaravhoppet kom 2012 då Victor Jacobsson lämnade arbetet som ekonomichef på Klarna. Nu lämnar också Niklas Adalberth sitt arbete som vice-vd för Klarna. 

"Jag är uppe i 30 000 arbetstimmar. En tredjedel av mitt liv som jag lagt på Klarna. Frågan var om jag skulle lägga ytterligare 11 år av mitt liv på det här, som kräver 100 procents fokus, eller om jag skulle jag tillåta mig själv att testa nya saker", säger Niklas Adalberth.

Beslutet landade på det senare. 

"Det blir aldrig en bra timing att lämna. Jag har hela tiden tänkt 'två år till', vi ska bara få klart det här eller komma över den där puckeln. Men nu har vi ett bra team på plats, vi har en teknikplattform som tagit nästa stora steg, USA-lanseringen är ute, vi har nya investerare – om det är någon gång det är bra timing så är det nu", säger han.

Niklas Adalberths avhopp som kommunicerades till personalen på torsdagsmorgonen innebär att det nu bara är Sebastian Siemiatkowski av grundarna som fortfarande arbetar operativt på Klarna. 

"Jag har pratat mycket med Sebastian om det här, och pratat med Victor (Jacobsson) om hur det känns att inte vara operativ. Det känns som att han har landat väldigt rätt och det har nog fått mig att våga ta det här beslutet". 

Niklas Adalberth kommer, liksom Victor Jacobsson, att sitta kvar i Klarnas styrelse. Han kommer också att behålla sin ägarandel i Klarna som tack vare bolagets framgångar gör honom till miljardär på pappret. 

"Den bästa investeringen jag kan komma på är fortfarande Klarna. Med det momentum vi har i bolaget nu finns ingen anledning att sälja något", säger Niklas Adalberth. 

Niklas Adalberth har varit på Klarna sedan dag ett då bolaget startade för 11 år sedan. Att han nu slutar innebär att han sätter punkt för en personlig resa som varit anmärkningsvärt framgångsrik. 

"Jag hade börjat på Handels tre månader innan vi körde igång det här. När man är inne i operativ verksamhet varje dag, varje vecka 60 till 80 timmar i veckan sedan start då är det svårt att få perspektiv. De få gånger man har stannat upp lite och reflekterat har varit när vi bytt kontor. Då har man tänkt: Har jag varit med och byggt det här? Det känns superoverkligt", säger han. 

Jag vill inte dö med en påse pengar på mitt konto och jag vill inte heller att mina barn ska växa upp med en påse pengar på sitt konto. Jag tror bara sånt är dåligt.

Samtidigt har det varit en resa som krävt mycket.

"Det är mycket ansvar som vilar på ens axlar. När det varit som mest så har det varit tufft. Så är det. I och med att vi har vuxit så snabbt har jag hela tiden varit tvungen att utvecklas personligen i mitt ledarskap i samma hastighet", säger han.

Nu får han dock mer tid till lugn och refelektion. Det första Niklas Adalberth kommer att göra blir att ta semester. Men efter det är planen att lägga tiden på socialt entreprenörskap.

"Jag har en del idéer som är för spännande för att inte testa. Jag tycker att jag lärt mig en del om tech och om att bygga bolag. Att få ta det kunnandet in i en värld som inte har så mycket teknikkunnnade tror jag kan göra gott", säger han.

Om pengar från början var en drivkraft för de unga Handelsstudenterna är det nu tydligt att Niklas Adalberth hittat en annan drivkraft. 

"Jag ser de som att pengarna kommer med ett ansvar att ge tillbaka. Jag kommer att arbeta med projekt inom socialt entreprenörskap utan vinstintresse. Jag vill inte dö med en påse pengar på mitt konto och jag vill inte heller att mina barn ska växa upp med en påse pengar på sitt konto. Jag tror bara sånt är dåligt".

Vad är svårast med att sluta?

"Utöver timingen så har vi lyckats väldigt bra och fått bekräftelse för det vi gjort. Som osäker Handelsstudent var det så klart nästan beroendeframkallande att få den uppmärksamheten i början. Jag står fortfarande aldrig med mitt namn, det står Klarna-Niklas. Att inte längre få ta del av sagan på samma sätt är såklart något som gjort det här beslutet svårt".

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera