Techbolaget Grace health grundades 2017 av Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer. Bolaget utvecklar en mens- och fertilitetstracker för mobilen och tar sikte på utvecklingsländer. Tanken är att användarna ska följa, förstå och kunna planera för sin menscykel. Dessutom kommer tjänstens AI-funktion kunna hitta tidiga tecken på diagnoser som kan behöva läkarvård.
”Vi tjänar pengar på vår premiumversion, men främst våra samarbeten med kvinnliga hygienmärken”, säger Estelle Joubert Westling, som talat vid evenemanget Google Open Mic i Almedalen under onsdag.
Grace health har redan lockat riskkapital från namnkunniga investerare som Sophia Bendz, som var med i Spotifys start, Onlinepizzagrundaren Erik Byrenius och Hampus Jakobsson, medgrundare av mobilföretaget TAT.
I april lanserade man tjänsten i Ghana.
Här är Estelle Joubert Westlings fem bästa tips till den som vill lansera en techtjänst i Ghana eller ett annat land i Afrika:
1. Tänk mobile only
Många länder i Afrika är inte ”mobile first”, de är ”mobile only”. Vanliga människor har i många fall aldrig ägt en dator. Men de använder redan nu sin mobil som bank- och betaldosa.
2. Whatsapp är kung
I Sverige är vi vana vid att använda en rad populära appar som laddas ner från Appstore och Google Play. Men i Afrika är Whatsapp den mest populära appen av dem alla. Populära appar ges ofta ut i datasnåla versioner och Opera är en populär browser, just eftersom den kräver mindre data.
3. Tänk datasnålt
Mobil data är betydligt dyrare i Afrika, inte minst i förhållande till vanliga människors inkomster. Det kan därför vara bra att lansera en tjänst direkt inuti en plattform som Facebook Messenger. Ett alternativ är att lansera en ”light app”, det vill säga en datasnål version av en vanlig app, som inte laddar ner och uppdaterar information i realtid hela tiden.
”Mycket handlar ju om vilken målgrupp man vill nå. Om man ska nå ut till storstadsbor med stor tillgång till data så kan man ju lansera en app. Men även där har folk inte roaming påslaget, så upplevelsen blir inte den samma. Men ska du nå en massmarknad måste du nå ut till folk med begränsad datatillgång. Vi har valt att integrera vår tjänst i olika typer av gränssnitt som Whatsapp, Messenger och Wechat.”
4. Ha koll på telefonerna
Apple Iphone och Samsung Galaxy är relativt ovanliga i Afrika. Ska man lyckas med en techsatsning är det viktigt att veta vilka modeller som gäller lokalt. Många av dem är utgivna av kinesiska tillverkare som Tecno, Infinix och Huawei. Även Nokia är aktiva i Afrika med en billig Androidtelefon som ser ut som en vanlig, gammal Nokia.
”Många av telefonerna är robusta, de har lång batteritid och har dual SIMs, det vill säga med ingångar för minst två SIM-kort. Folk i exempelvis Ghana vill kunna växla mellan flera operatörer, dels för att spara pengar, men även för att försäkra att de alltid har bra täckning.”
Många av telefonerna har även skärmar som är till för att se bra ut även utomhus i starkt solsken.
”Här gäller det att tänka rätt med bakgrunder och färgkontraster när man formger sin mobiltjänst”.
5. Hitta din intäktsmodell
I Afrika generellt är det låg penetration av bankkort som Visa och Mastercard, medan mobilbetalningar är utbrett. Folk får ofta sin inkomst löpande och konsumerar därefter.
”Tänk över hur du vill ta betalt och hur ofta. Detta eftersom både betalningslösningarna är annorlunda och du kommer få mindre betalt per användare.”
Lyssna på Digitalpoddens specialavsnitt från Almedalen här:
https://embed.acast.com/digitalpodden/andersborgbliraffarsangeliettalltmertech-inriktatalmedalen
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.