Hoppa till innehållet

Grundarens fem bästa tips: ”Så lyckas du tech-lansera i Afrika”

Techbolaget Grace health lanserade nyligen sin mobilbaserade mens- och fertilitetstracker i Ghana. Nu delar grundaren Estelle Joubert Westling med sig av sina tidiga lärdomar. 

Estelle Joubert Westling, grundare Grace health.
Estelle Joubert Westling, grundare Grace health.

Techbolaget Grace health grundades 2017 av Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer. Bolaget utvecklar en mens- och fertilitetstracker för mobilen och tar sikte på utvecklingsländer. Tanken är att användarna ska följa, förstå och kunna planera för sin menscykel. Dessutom kommer tjänstens AI-funktion kunna hitta tidiga tecken på diagnoser som kan behöva läkarvård.

”Vi tjänar pengar på vår premiumversion, men främst våra samarbeten med kvinnliga hygienmärken”, säger Estelle Joubert Westling, som talat vid evenemanget Google Open Mic i Almedalen under onsdag.

Grace health har redan lockat riskkapital från namnkunniga investerare som Sophia Bendz, som var med i Spotifys start, Onlinepizzagrundaren Erik Byrenius och Hampus Jakobsson, medgrundare av mobilföretaget TAT. 

I april lanserade man tjänsten i Ghana.

Här är Estelle Joubert Westlings fem bästa tips till den som vill lansera en techtjänst i Ghana eller ett annat land i Afrika:

1. Tänk mobile only

Många länder i Afrika är inte ”mobile first”, de är ”mobile only”. Vanliga människor har i många fall aldrig ägt en dator. Men de använder redan nu sin mobil som bank- och betaldosa.  

2. Whatsapp är kung

I Sverige är vi vana vid att använda en rad populära appar som laddas ner från Appstore och Google Play. Men i Afrika är Whatsapp den mest populära appen av dem alla. Populära appar ges ofta ut i datasnåla versioner och Opera är en populär browser, just eftersom den kräver mindre data. 

3. Tänk datasnålt

Mobil data är betydligt dyrare i Afrika, inte minst i förhållande till vanliga människors inkomster. Det kan därför vara bra att lansera en tjänst direkt inuti en plattform som Facebook Messenger. Ett alternativ är att lansera en ”light app”, det vill säga en datasnål version av en vanlig app, som inte laddar ner och uppdaterar information i realtid hela tiden.

”Mycket handlar ju om vilken målgrupp man vill nå. Om man ska nå ut till storstadsbor med stor tillgång till data så kan man ju lansera en app. Men även där har folk inte roaming påslaget, så upplevelsen blir inte den samma. Men ska du nå en massmarknad måste du nå ut till folk med begränsad datatillgång. Vi har valt att integrera vår tjänst i olika typer av gränssnitt som Whatsapp, Messenger och Wechat.”

4. Ha koll på telefonerna

Apple Iphone och Samsung Galaxy är relativt ovanliga i Afrika. Ska man lyckas med en techsatsning är det viktigt att veta vilka modeller som gäller lokalt. Många av dem är utgivna av kinesiska tillverkare som Tecno, Infinix och Huawei. Även Nokia är aktiva i Afrika med en billig Androidtelefon som ser ut som en vanlig, gammal Nokia.  

”Många av telefonerna är robusta, de har lång batteritid och har dual SIMs, det vill säga med ingångar för minst två SIM-kort. Folk i exempelvis Ghana vill kunna växla mellan flera operatörer, dels för att spara pengar, men även för att försäkra att de alltid har bra täckning.”

Många av telefonerna har även skärmar som är till för att se bra ut även utomhus i starkt solsken. 

”Här gäller det att tänka rätt med bakgrunder och färgkontraster när man formger sin mobiltjänst”. 

5. Hitta din intäktsmodell

I Afrika generellt är det låg penetration av bankkort som Visa och Mastercard, medan mobilbetalningar är utbrett. Folk får ofta sin inkomst löpande och konsumerar därefter. 

”Tänk över hur du vill ta betalt och hur ofta. Detta eftersom både betalningslösningarna är annorlunda och du kommer få mindre betalt per användare.”


Lyssna på Digitalpoddens specialavsnitt från Almedalen här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/andersborgbliraffarsangeliettalltmertech-inriktatalmedalen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera