Hoppa till innehållet

Grundarna lämnar Springfield Project

Grundarna Anna Settman och Anders Lindqvist lämnar riskkapitalbolaget Springfield Project efter att investerarna ändrat strategi.

Anna Settman och Anders Lindqvist, tidigare partners på The Springfield Project. Foto: Joey Abrait
Anna Settman och Anders Lindqvist, tidigare partners på The Springfield Project. Foto: Joey Abrait

The Springfield Project startades 2014 av Aftonbladets förre vd Anna Settman och Anders Lindqvist, tidigare partner på IT-Provider och Via Venture. Sedan dess har man dragit in 100 miljoner kronor i riskkapital och investerat i ett trettiotal bolag.

Målet har varit att skapa ett svenskt "Y Combinator", och precis som den amerikanska förlagan göra många mindre investeringar i unga bolag.

Nu väljer grundarna att lämna Springfield Project, uppger Anna Settman till Di Digital.

Enligt henne stod man inför valet att ta in nytt kapital och fortsätta investera i nya bolag, eller att fokusera på den befintliga portföljen. Då investerarna valde den andra vägen valde grundarna att lämna.

”Vi stod i ett vägval mellan att utöka eller fokusera på de investeringar vi gjort innan. Investerarna ville fortsätta att satsa på den befintliga portföljen. Om man har olika sätt att se på vad som är nästa steg så är det bättre att komma överens om att avsluta samarbetet”, säger Anna Settman.

Vad ska du göra nu?

”Jag ska se till att alla portföljbolag får en bra överlämning. Det har varit superkul att starta och driva Springfield och den erfarenheten skulle jag gärna använda på något sätt, men jag har ingen färdig plan", säger Anna Settman. 

Springfield Projects portfölj kommer fortsättningsvis att förvaltas av en av Springfields investerare, nämligen Ernström & Co med ägaren Fabian Hielte, som nu tar över rollen som styrelseordförande.

Vi har tagit in många bra bolag men sedan starten har marknaden förändrats.

”Vi var medvetna om vad vi gav oss in på och målet var att testa den här investeringsmodellen med Y Combinator som förebild. Vi har tagit in många bra bolag men sedan starten har marknaden förändrats. Planen var att investera i många bolag med låg värdering, men de senaste åren har vi sett väldigt höga värderingar även i tidiga faser”, säger Fabian Hielte till Di  Digital.

Läs mer: Springfield har 80 miljoner på fickan - investerar i ett tiotal startups

Utöver Fabian Hielte är de tongivande investerarna i Springfield it-miljardären Staffan Persson, känd för sina investeringar i bolag som Eniro, Unibet, Dibs och Cinnober Financial Technology.  The Springfield Project har även tagit in pengar från Per Josefsson och Peter Thelin, grundare av Brummer & Partners.

I september i fjol berättade Collector-grundaren Lena Apler för Di Digital att hon skulle gå in med 10 miljoner kronor i The Springfield Projects kommande fond. Nu står det klart att denna fond inte blir av.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera