Hoppa till innehållet

Grundarna tvingas sälja aktier i Izettle

Det finns ett stort intresse bland investerare att gå in i Izettle, uppger medgrundaren Jacob de Geer, som själv kommer att tvingas sälja aktier i samband med sitt fintechbolags stundande börsnotering.

Jacob de Geer, medgrundare och vd för Izettle.
Jacob de Geer, medgrundare och vd för Izettle.Foto: Jesper Frisk

Om man läser mellan raderna i Izettles avsiktsförklaring verkar bolaget vilja attrahera stora utländska institutionella investerare i samband med noteringen.

”Vi vill helst ha en bra mix av både utländska och svenska aktörer. Men amerikanska investerare är särskilt intressanta att ha med i en ägarbas. På deras marknad finns en betydligt större mognad och förståelse för vår nisch, de är väldigt insatta i Izettles bransch”, säger Jacob de Geer, vd och medgrundare.

Han pekar bland annat på att de har erfarenheter från flera stora börsnoteringar inom sektorn. Under slutet på 2016 blev konkurrenten Square ett publikt bolag, medan brasilianska Pagseguro noterades på Wall Street i januari i år.

Ändå var det ett enkelt beslut att välja att noteras på hemmaplan och Stockholmsbörsen, uppger grundaren.

”Det kändes naturligt eftersom att vi till exempel inte har någon verksamhet i USA, till skillnad från Spotify. Sedan finns det också ett element av lokalpatriotism i beslutet”, säger Jacob de Geer.

Izettle har tidigare pekats ut som en potentiell uppköpskandidat inom sin sektor, men Jacob de Geer förnekar att det skulle en annan möjlig färdriktning som bolaget utreder, vid sidan om den troliga börsnoteringen.

Läs mer: De Geer: Izettle bör vara värt mer än 10 miljarder 

Eftersom att Izettle även kommer att sälja existerande aktier i bolaget, vid sidan av en nyemission på 2 miljarder kronor, bekräftar Jacob de Geer att han själv och medgrundaren Magnus Nilsson troligtvis kommer att behöva minska sina positioner i bolaget. 

”Det förutsätter jag, för att det ska finnas tillräckligt med aktier för marknaden. Många av de befintliga ägarna tvingas väl egentligen sälja för att det ska finnas likviditet”, säger han.

Jacob De Geer äger 8 procent av bolaget och lär bli hyfsat rik på kuppen.

Läs mer: Pensionsjättar blir nya storägare i Izettle 

Strategiska ägare i bolaget är till exempel Mastercard och American Express. Pensionsjättarna Första AP-fonden och AMF klev in som institutionella ägare i början av 2018, när de köpte aktier för nästan 200 miljoner kronor i Izettle.

Sett till kapital återfinns de utländska riskkapitalbolagen Index Ventures och Zouk Growth högst upp på ägarlistan, jämsides med grundarna, precis som den amerikanska it-jätten Intel. Även svenska aktörer som Creandum och Northzone har ansenliga ägarandelar i bolaget.

Jacob de Geer vill dock inte kommentera huruvida någon annan större ägare i bolaget aviserat att att de vill sälja av stora andelar eller till och med avyttra sina innehav. 

”Men vi sitter i en tacksam sits. Jag är ganska övertygad om att ägarbasen har en långsiktig syn på bolaget. En börsnotering handlar för vår del bara om att ta in kapital för att kunna fortsätta tillväxtresan”, säger han.

Läs mer: Izettle bekräftar börsnotering i år  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera