Dejtingappen Tantan har gjort succé i Kina. Nu köps bolaget upp av den kinesiska sociala medier-koncernen Momo i en affär värd 735 miljoner dollar - motsvarande 6 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget. Budet har accepterats av majoritetsägarna.
Värderingen har därmed stigit när tre gånger sedan 2017.
Försäljningen är jackpot för Yu Wang och Sophia Pan, det svensk-kinesiska grundarpar som står bakom bolaget. De ägde i fjol cirka 17 procent av bolaget, enligt uppgifter till Di Digital, vilket skulle innebära att de kammar hem cirka en miljard kronor på affären.
”Förvärvet är ett avgörande strategisk uppgradering för att täcka en större bredd av användarområden och behov”, säger vd:n Yu Wang i ett uttalande.
”Vi känner oss mycket trygga med vår framtida utveckling”, tillägger han.
Läs mer: Här är svenskarna som kan bli miljardärer på tech
Övriga delägare i Tantan är bland annat den kinesiska streamingjätten YY, Honkong-baserade Genesis Capital och techkoncernen Alibaba. Även ryska miljardären Jurij Milners riskkapitalbolag DST Global, som investerat i Klarna, Facebook och Spotify, är delägare.
Bland delägarna fanns också den svenska investeraren Henrik Byström, tidigare Asienchef på Exportrådet, som i fjol oväntat gick bort.
Tantans vd Yu Wang har kinesiska föräldrar, men är uppvuxen i Stockholmsförorterna Rinkeby och Tensta. Han studerade vid KTH i Stockholm och mötte där sin medgrundare och sedermera fru Sophia Pan, operativ chef på Tantan.
Sophia Pan är född och uppvuxen i Kina, men kom till Sverige för att studera finans vid Handelshögskolan och juridik vid Stockholms universitet.
För ett par år sedan förklarade Yu Wang idén bakom ”Tinder-kopian” på följande vis på forumet Reddit:
”Unga kineser är ganska olika tonåringar i väst (...) De har inte offline-kanaler för att träffa folk såsom klubbar, barer eller hobbyorganisationer. Online-alternativen är antingen för giftermålsorienterade eller för fokuserade på sex, vilket är mycket mer stigmatiserat i Kina än i väst.”
”Det här är problemet vi försökte lösa.”
Läs mer: Techgiganten Alibaba gör hemlig investering i deras dejtingapp
I april 2017 tog det svenskgrundade kinesiska bolaget Tantan in en halv miljard kronor från tunga investerare. I samband med affären värderades dejtingappen till 2,2 miljarder kronor.
I slutet av 2017 hade Tantan 19,7 miljoner månatligt aktiva användare. 6,3 miljoner använde då appen varje dag.
Läs mer: