Hoppa till innehållet

Guldregn över Acast – börsnotering rycker närmare

Poddplattformen Acast tar in 300 miljoner kronor i en av årets största finansieringsrundor. Pengarna kommer från Swedbank Robur och Första AP-fonden, och ska användas till expansion i Europa.

Acasts vd Ross Adams.
Acasts vd Ross Adams.Foto: Press.

Acast beskriver sig redan som "världens största marknadsplats för podcasts" och har över 125 miljoner månatliga lyssnare globalt. Men det hindrar dem inte från att lägga in ännu en växel i sin internationella expansion.

Nu tar startupbolaget in 300 miljoner kronor, eller 33 miljoner dollar, i sin tredje finansieringsrunda.

”Vi ska främst investera i expansion och tillväxt, bland annat genom att lansera i ett nytt språkområde i Europa. Vårt fokus är på att ta in fler podcasts och få upp antalet lyssnare”, säger Acasts vd Ross Adams.

Kapitalet kommer från Första AP-fonden, Swedbank Roburs fonder Ny Teknik och Fokus Fund samt några andra nordiska investerare. Rundan är årets sjätte största i den svenska startupsektorn hittills i år, efter investeringarna i Neo4J, Kry, Voi, Min Doktor och Na-kd. 

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner 

Acast är i dag aktiva i åtta länder: USA, Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland, Sverige, Danmark och Norge.

Det är andra gången som Swedbank Robur investerar i Acast. Satsningen har drivits av de avgående fondförvaltarna Erik Sprinchorn och Carl Armfelt. De har i regel investerat i bolag som är noterade eller står inför en snar notering.

”Jag kan inte gå in på Roburs krav, men vi jobbar mot att bli ett börsfähigt bolag. Vi anställer folk med den kunskapen och strukturerar styrelsen på ett sådant sätt. Vi har dock inte satt något datum ännu”, säger Ross Adams.

Läs mer: Stjärnförvaltarna lämnar Swedbank – startar hemligt projekt 

I grunden är Acasts affärsidé att locka annonsörer som vill marknadsföra sig i poddar. Man ägnar sig åt distribution, egen produktion och annonsförsäljning. Man var även tidiga med att erbjuda "dynamiska annonser". 

”Om du lyssnar på ett fem år gammalt avsnitt av en stor podd kan du ibland höra en fem år gammal annons. Det ger sällan annonsören något värde. Vi kan erbjuda riktade annonser, baserade på kön, ålder, plats, dag och tid på dygnet som integreras i både nya och gamla avsnitt av kända poddar”, förklarar Ross Adams.

”De kan vara inspelade av programledarna, eller produceras av en tredje part. Vi kan även erbjuda kontextbaserade annonser – om annonsören exempelvis vill nå fans av ett visst fotbollslag vid ett visst tillfälle.”

Vid utgången av 2018 förväntas Acast ha 3 300 podcasts på sin plattform, vilket nästan är en fördubbling mot i fjol. Man ger ut stora internationella titlar som "My Dad Wrote a Porno", samt svenska poddar som "Filip & Fredrik" och "Spår".

Vidare distribuerar man korta dagliga nyhetsuppdateringar åt aktörer som BBC och The Guardian, ett format som blir allt mer populärt till följd av den snabba tillväxten för röststyrda högtalare. I USA och Storbritannien har cirka 20 procent av befolkningen tillgång till uppkopplade högtalare med Googles Assistant eller Amazons Alexa, och trenden spås explodera i Sverige till jul.

Läs mer: Osäkerhet kring Acasts börsnotering: ”Vi vill komma närmare lönsamhet” 

Bolagets omsättning ökade till 81 miljoner kronor under 2017. Förlusten uppgick till 65 Mkr.

Hur ser 2018 ut?
”Omsättningen växte med nästan 90 procent under de första tre kvartalen. Antalet lyssningar växte med över 90 procent.”

Fortsätter förlusterna att öka?
”Vi är fokuserade på tillväxt, snarare än vinst. Men målet är lönsamhet på våra kärnmarknader. Kapitalet från denna runda ska räcka i minst 24 månader.”

I början av oktober överraskade Acast marknaden genom ett offentliggöra ett samarbete med Spotify. Varför ge bort ert innehåll till en konkurrent?

”Spotify är en bra partner. Vi ser dem som en 'poddfångare' som hjälper oss nå fler lyssnare. När du trycker på play på en av våra poddar i Spotify så hämtas de från oss, med våra annonser. De får gratis innehåll, men vi får intäkterna.”

Men det urvattnar väl er plattform?
”Vi är agnostiker när det gäller plattformen. Spotify kan få branschen att växa. Dessutom står de för 3-4 procent av vårt lyssnande. Apples Itunes står för drygt 60.”

Ska Spotify köpa er på sikt?
"Vi har inte pratat om annat än ett samarbete om innehåll."

I och med sin senaste runda har Acast tagit in totalt 610 Mkr i riskkapital sedan starten för fyra år sedan. Bland tidigare investerare finns vid sidan av Swedbank Robur även Bonnier Ventures, MOOR, Alfvén & Didrikson, CNI Network, Norron Asset Managements fonder Target och Select, samt Inbox Capital.

Bolagets grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander klev av sina operativa roller 2017.

"Men de stödjer vår nya strategi och är kvar som delägare”, säger vd Ross Adams.

Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam.
Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam.Foto: Joey Abrait
Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera