Hoppa till innehållet

Guldregn över app för interaktiv skärmdelning

Startupbolaget Togee beskriver sig som världens första mobilapp för interaktiv skärmdelning. Nu tar bolaget in riskkapital och siktar på en internationell expansion.

Daniel Diegelmann, vd och medgrundare Togee.
Daniel Diegelmann, vd och medgrundare Togee.

Interaktiva tjänster som Zoom, Slack och Google Docs blir allt vanligare i på jobbet. Men fram till nu har det inte gått att dela sin mobilskärm med någon annan – samtidigt som man kommunicerar via röst, video, chatt och enkla fingerritningar.

Tekniken speglar hur folk pratar och pekar när de är tillsammans.

Det är här Togee kommer in i leken. Bolagets app gör det möjligt för en användare att dela sin mobilskärm med en eller flera andra. Med hjälp av ett slags osynligt lager kan alla sedan chatta, rita eller ha videosamtal ovanpå de som syns på allas skärmar. 

”Togee kan användas till allt möjligt: social shopping, att boka gemensamma resor, eller se en video på Youtube ihop. Tekniken speglar hur folk pratar och pekar när de är tillsammans i verkliga livet”, säger Daniel Diegelmann, vd på Togee.

Illustration som visar hur Togee fungerar.
Illustration som visar hur Togee fungerar.

Han grundade bolaget 2016 ihop med fyra andra entreprenörer inom teknik och produktdesign. Sedan dess har Togee tagit in drygt 20 miljoner kronor i riskkapital, varav hälften under februari månad.

”Fem svenska ängelinvesterare står bakom den senaste kapitalrundan. Vissa har en tech-bakgrund, medan andra är serieentreprenörer och kommer från andra branscher”, säger Daniel Diegelmann.

En lärare i Pakistan har börjat använda Togee i undervisningen.

I slutet av oktober i fjol lanserade Togee en stängd beta-versionen av appen för Android. Den 14 februari i år blev den tillgänglig för Apples telefoner. Appen utvärderas nu av cirka 2000 testpiloter, inför den breda, öppna beta-lanseringen i mitten av mars.

”Responsen är väldigt positiv och tekniken används även på sätt som vi inte förutspått. Vi ser redan hur tjänsten sprider sig geografiskt på egen hand. En av våra användare är till exempel en lärare i Pakistan som har börjat använda Togee i undervisningen”, säger Daniel Diegelmann.

Togee är gratis i sin enklaste form. Hur man ska tjäna pengar är fortfarande en öppen fråga. När ämnet kommer på tal listar vd:n fem möjliga intäktsmodeller:

En betalversion för företag som vill hjälpa sina anställda och kunder att kommunicera i realtid.
Annonsintäkter
Mikroköp i appen
Dataanalys åt webbshoppar och innehållsleverantörer som vill veta vad som triggar interaktivitet och skapar engagemang.
• På sikt samarbeta med olika streamingtjänster där Togee erbjuder en betalversion för användare som vill kommunicera när de exempelvis ser på tjänster som Netflix, eller lyssnar på tjänster som Spotify.

”Kanske är det just dataanalys som är den största potentialen”, säger Daniel Diegelmann. 

Hur affärerna utvecklas beror till stor del på hur snabbt Togee kan växa efter den breda beta-lansering som ska ske om några veckor.

”Vårt nuvarande kapital räcker året ut. Under den tiden hoppas vi bekräfta produkten på marknaden och få in tillräckligt med användardata som vi kan börja analysera. Sedan är planen att gå ut i en a-runda, på cirka 50-70 miljoner kronor, för ännu snabbare tillväxt”, säger Daniel Diegelmann. 

Idag är de flesta användare i Sverige och Pakistan. Men vd:n hoppas på en snabb internationell expansion. 

”Vi ska börja med Europa. Därefter skall vi expandera till USA och Asien”, säger han. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera