Interaktiva tjänster som Zoom, Slack och Google Docs blir allt vanligare i på jobbet. Men fram till nu har det inte gått att dela sin mobilskärm med någon annan – samtidigt som man kommunicerar via röst, video, chatt och enkla fingerritningar.
Tekniken speglar hur folk pratar och pekar när de är tillsammans.
Det är här Togee kommer in i leken. Bolagets app gör det möjligt för en användare att dela sin mobilskärm med en eller flera andra. Med hjälp av ett slags osynligt lager kan alla sedan chatta, rita eller ha videosamtal ovanpå de som syns på allas skärmar.
”Togee kan användas till allt möjligt: social shopping, att boka gemensamma resor, eller se en video på Youtube ihop. Tekniken speglar hur folk pratar och pekar när de är tillsammans i verkliga livet”, säger Daniel Diegelmann, vd på Togee.
Han grundade bolaget 2016 ihop med fyra andra entreprenörer inom teknik och produktdesign. Sedan dess har Togee tagit in drygt 20 miljoner kronor i riskkapital, varav hälften under februari månad.
”Fem svenska ängelinvesterare står bakom den senaste kapitalrundan. Vissa har en tech-bakgrund, medan andra är serieentreprenörer och kommer från andra branscher”, säger Daniel Diegelmann.
En lärare i Pakistan har börjat använda Togee i undervisningen.
I slutet av oktober i fjol lanserade Togee en stängd beta-versionen av appen för Android. Den 14 februari i år blev den tillgänglig för Apples telefoner. Appen utvärderas nu av cirka 2000 testpiloter, inför den breda, öppna beta-lanseringen i mitten av mars.
”Responsen är väldigt positiv och tekniken används även på sätt som vi inte förutspått. Vi ser redan hur tjänsten sprider sig geografiskt på egen hand. En av våra användare är till exempel en lärare i Pakistan som har börjat använda Togee i undervisningen”, säger Daniel Diegelmann.
Togee är gratis i sin enklaste form. Hur man ska tjäna pengar är fortfarande en öppen fråga. När ämnet kommer på tal listar vd:n fem möjliga intäktsmodeller:
• På sikt samarbeta med olika streamingtjänster där Togee erbjuder en betalversion för användare som vill kommunicera när de exempelvis ser på tjänster som Netflix, eller lyssnar på tjänster som Spotify.
”Kanske är det just dataanalys som är den största potentialen”, säger Daniel Diegelmann.
Hur affärerna utvecklas beror till stor del på hur snabbt Togee kan växa efter den breda beta-lansering som ska ske om några veckor.
”Vårt nuvarande kapital räcker året ut. Under den tiden hoppas vi bekräfta produkten på marknaden och få in tillräckligt med användardata som vi kan börja analysera. Sedan är planen att gå ut i en a-runda, på cirka 50-70 miljoner kronor, för ännu snabbare tillväxt”, säger Daniel Diegelmann.
Idag är de flesta användare i Sverige och Pakistan. Men vd:n hoppas på en snabb internationell expansion.
”Vi ska börja med Europa. Därefter skall vi expandera till USA och Asien”, säger han.