Hoppa till innehållet

Guldregn över deras smarta företagskort – bokför utgifter automatiskt

Startupbolaget Mynt har lockat tusentals småföretag till sin digitala kredittjänst. Nu tar man in 30 miljoner i friskt kapital och lanserar ett eget betalkort för utlägg och kvittoredovisning.

Medgrundare: Mynts operativa chef Johan Obermayer och vd Baltsar Sahlin. Till höger: Nya ”Mynt-kortet” för företag.
Medgrundare: Mynts operativa chef Johan Obermayer och vd Baltsar Sahlin. Till höger: Nya ”Mynt-kortet” för företag.

”Företag lägger alldeles för mycket tid på att hantera kvitton och utlägg, i vissa fall så mycket som en dag i veckan”, säger Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt. 

Mynt startades 2018 med tanken att bygga en datadriven tjänst för att ge småföretag bättre finansiella tjänster. EU:s andra betaltjänstdirektiv PSD2 var på väg att öppna upp bankmarknaden och göra kreditbedömningar enklare, snabbare och mer träffsäkra. De tre grundarna anade nya möjligheter.

Företag lägger alldeles för mycket tid på att hantera kvitton och utlägg.

Första tjänsten, som lanserades i januari 2019, kan beskrivas som en automatiserad plattform som erbjuder småföretag tillgång till krediter och fakturaförsäljning. Hittills har många nappat.

”Vi har över 5 000 kunder i dag. Det är ofta unga företag som vill investera och som behöver ha tillgång till en flexibel kredit, upp till två miljoner kronor, om de exempelvis ska anställa personal eller köpa in utrustning”, förklarar vd Baltsar Sahlin.

I grunden handlar det om att sammanföra uppgifter från kundens bank med deras digitala bokföringssystem. 

”Sedan starten har vi integrerat vår tjänst med en rad banker, samt ett tiotal bokföringssystem som Fortnox, Visma, och PE Accounting”, säger vd:n.

Under 2019 omsatte Mynt 4 miljoner kronor, med en förlust på 3,8 Mkr. 

Tillväxten och teknikutvecklingen har fortsatt i år – subventionerad av de 26 Mkr i riskkapital man tagit in sedan starten.

Användaren betalar med kortet, fotograferar kvittot och låter systemet göra resten.

Nu lägger Mynt in en ny växel och tar in ytterligare 30 Mkr genom en kombination av en nyemission och ett konvertibellån. Investerarna är främst de befintliga delägarna: riskkapitalbolaget Luminar Ventures, samt bank- och finansbolaget Svea Ekonomi.

”Pengarna ska främst användas till teknikutveckling och expansion i Sverige. Men vi ska även påbörja internationell lansering”, säger Baltsar Sahlin.

Hjärtat i satsningen är Mynts ”smarta företagskort” som lanseras i veckan. Kortet gör det enkelt för småföretag att integrera kvittohantering med sitt digitala bokföringssystem. 

”Användaren betalar för utlägg med kortet, fotograferar kvittot med vår app i mobilen och låter systemet göra resten”, säger Baltsar Sahlin.

Han beskriver en typisk kund som ett företag med tio anställda som ger företagskort till de medarbetare som behöver. Bolagets administratör kan sedan bevaka hur korten används i realtid.

”Marknaden är stor, på många företag används privata kort för att göra inköp eller utlägg och vi är övertygade om att det kommer ändras i framtiden”, säger vd:n.

Slipper man spara sina kvitton om man använder Mynt-kortet?

”Enligt lag måste man ju behålla dem. Men de bokförs automatiskt, så man behöver inte göra så mycket mer än det.”

Fotnot:

Mynt har i dag tio medarbetare och grundades av vd:n Baltsar Sahlin, finans- samt operativa chefen Johan Obermayer och teknikchefen Magnus Wideberg.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera