Det började med en enkel idé. Grundarna bakom Worldfavor ville veta mer om olika produkters miljöpåverkan, men insåg snabbt att informationen saknades.
”Vi ville bygga en sökmotor där konsumenter kunde jämföra produkter utifrån hållbarhet. När vi förstod att det inte gick blev vi lite förälskade i problemet. Vi insåg att första steget skulle bli att lösa detta mellan företag genom hjälpa dem få koll på sig själva och sitt leverantörsled”, säger Andreas Liljendahl, vd och medgrundare av Worldfavor.
Greta Thunbergs protester och det politiska dödläget i världen har satt press på företagen.
Drygt tre år efter starten har Worldfavor en databas med närmare 30 000 anslutna företag. Bolagets hållbarhetsplattform hjälper bland annat företag att jämföra sina underleverantörer utifrån parametrar som:
Tjänsten har redan tusentals användare i över 60 länder. Worldfavor är starkast i Norden, och har på senare tid även fått kunder i Storbritannien och USA. Bland kunderna kan nämnas företag som Martin & Servera, Swedbank, Nobia, Nudie Jeans och Nibe Industrier.
”Greta Thunbergs protester och det politiska dödläget i världen har satt press på företagen. Det finns en jättestor vilja från företag att ta ansvar. En stor del av deras hållbarhetspåverkan kommer från deras leverantörskedja. Det är jättekomplext och vi kan hjälpa till”, säger vd Andreas Liljendahl.
Tillväxten är stark. I fjol fyrfaldigades Worldfavors intäkter till nästan 4 miljoner kronor. Förlusten blev 2,3 Mkr.
”Vi dubblar omsättningen i år, utan att förlusterna ökar märkbart”, säger vd:n Andreas Liljendahl.
Worldfavor har sedan tidigare Norrsken som delägare. Nu tar bolaget in ytterligare 30 miljoner kronor. I spetsen för investeringen är riskkapitalbolagen Spintop Ventures och Brightly Ventures samt befintliga ägare.
Läs mer: Techbolagen missar hållbarheten: ”Mognadsgraden är låg”
”Worldfavor har en innovativ lösning på en av vår tids största utmaningar. De är ett väldigt starkt team som vi följt länge och är nu inne i en stark expansionsfas med tydliga nätverkseffekter”, säger Katja Bergman, partner på Brightly Ventures.
Ambitionen är att skala upp verksamhenen med produktutveckling och internationell försäljning.
”Vi ska etablera kontor i ett stort europeiskt land som start. Antalet medarbetare ska gå från 17 till 35 under de kommande tolv månaderna”, säger Andreas Liljendahl.