Hoppa till innehållet

Guldregn över hans musikbolag – tar hjälp av legendarisk Spotifyduo

Tracklib tar in 42 miljoner kronor i riskkapital från ett antal svenska och internationella investerare. Startupbolaget, som säger sig vara ensamma om en tjänst för att licensiera originalmusik för sampling, siktar nu på snabb expansion.

Pär Almqvist, grundare och vd på Tracklib.
Pär Almqvist, grundare och vd på Tracklib.Foto: Press.

”Att ha kunnat stänga denna fantastiska runda, samtidigt som vi har byggt om hela tjänsten från grunden och gjort en nylansering – utan att ha kunnat sitta i samma rum på flera månader – känns helt fantastiskt”, säger Pär Almqvist, grundare och vd på Tracklib.

En av investerarna är den holländske musikprofilen Eelko van Kooten, som 2017 sålde sitt skivbolag Spinnin’ Records, känt för elektronisk musik, till Warner Music Group för över en miljard kronor. Även den befintliga ägaren Sony är med och satsar genom sin innovationsfond.

Bland Tracklibs svenska delägare utmärker sig namn som Tommy Forsell, grundare av bolaget Sensegraphics, och Karl-Henrik Sundström, tidigare finanschef på Ericsson och vd för Stora Enso. 

Sundström var en tidig investerare i Tracklib och gick in som ordförande i bolaget tidigare i år.

Läs mer: Karl-Henrik Sundström tar klubban i svenskt musikbolag

Tracklib ska använda kapitaltillskottet för att utöka och bredda sin musikkatalog och användarbas. Detta efter en stor uppgradering av tjänsten förra månaden, där man bland annat helt uppdaterade användargränssnittet och gick över till en prenumerationsmodell. 

”Initialt har vi främst varit aktiva i USA, nu ska vi nå ut mer i Sverige och Europa. Vi ska även utöka vår musikkatalog, efter vårt stora avtal med BMG tidigare i år. Sedan ska vi även jobba mer med partners, som exempelvis tillverkare av mjuk- och hårdvara för musikproduktion”, säger Pär Almqvist.

Tracklib grundades 2014 i Stockholm. Deras användare är producenter och musiker som samplar gamla verk, det vill säga använder gamla låtsnuttar i nya låtar. Tanken är att förenkla för dessa musikskapare, och samtidigt se till att intäkterna delas med de ursprungliga skaparna.

Bolagets nuvarande bibliotek består av över 100 000 låtar, utgivna mellan åren 1928 och 2020. Den innehåller musik från allt ifrån Mozart till Isaac Hayes. 

Många stora internationella artister har använt tjänsten för att ge ut musik, däribland Lil Wayne, DJ Khaled, Mary J. Blige, Phantogram och J. Cole som byggde sin stora hit ”Middle Child” runt en sampling från Tracklib. Middle Child har spelats över en halv miljard gånger på Spotify.

I fjol omsatte Tracklib drygt 15 Mkr, enligt preliminära siffror, vilket motsvarar en kraftig tillväxt från året innan. 

”Vi siktar på att dubbla omsättningen i år”, säger vd:n.

Drygt 40 personer arbetar på Tracklibs kontor i Stockholm, London och New York. Två experter som har kopplats till bolaget är Spotifys första chefsjurist Petra Hansson och Niklas Ivarsson, som tidigare global chef för musiklicensiering på den svenska streamingjätten. De två spelade en avgörande roll när Spotify säkrade sitt första licensavtal med musikindustrin 2008. 

”Petra Hansson och Niklas Ivarsson är fantastiska. De hjälper oss med både det juridiska och det kommersiella”, säger vd Pär Almqvist.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera