”Att ha kunnat stänga denna fantastiska runda, samtidigt som vi har byggt om hela tjänsten från grunden och gjort en nylansering – utan att ha kunnat sitta i samma rum på flera månader – känns helt fantastiskt”, säger Pär Almqvist, grundare och vd på Tracklib.
En av investerarna är den holländske musikprofilen Eelko van Kooten, som 2017 sålde sitt skivbolag Spinnin’ Records, känt för elektronisk musik, till Warner Music Group för över en miljard kronor. Även den befintliga ägaren Sony är med och satsar genom sin innovationsfond.
Bland Tracklibs svenska delägare utmärker sig namn som Tommy Forsell, grundare av bolaget Sensegraphics, och Karl-Henrik Sundström, tidigare finanschef på Ericsson och vd för Stora Enso.
Sundström var en tidig investerare i Tracklib och gick in som ordförande i bolaget tidigare i år.
Läs mer: Karl-Henrik Sundström tar klubban i svenskt musikbolag
Tracklib ska använda kapitaltillskottet för att utöka och bredda sin musikkatalog och användarbas. Detta efter en stor uppgradering av tjänsten förra månaden, där man bland annat helt uppdaterade användargränssnittet och gick över till en prenumerationsmodell.
”Initialt har vi främst varit aktiva i USA, nu ska vi nå ut mer i Sverige och Europa. Vi ska även utöka vår musikkatalog, efter vårt stora avtal med BMG tidigare i år. Sedan ska vi även jobba mer med partners, som exempelvis tillverkare av mjuk- och hårdvara för musikproduktion”, säger Pär Almqvist.
Tracklib grundades 2014 i Stockholm. Deras användare är producenter och musiker som samplar gamla verk, det vill säga använder gamla låtsnuttar i nya låtar. Tanken är att förenkla för dessa musikskapare, och samtidigt se till att intäkterna delas med de ursprungliga skaparna.
Bolagets nuvarande bibliotek består av över 100 000 låtar, utgivna mellan åren 1928 och 2020. Den innehåller musik från allt ifrån Mozart till Isaac Hayes.
Många stora internationella artister har använt tjänsten för att ge ut musik, däribland Lil Wayne, DJ Khaled, Mary J. Blige, Phantogram och J. Cole som byggde sin stora hit ”Middle Child” runt en sampling från Tracklib. Middle Child har spelats över en halv miljard gånger på Spotify.
I fjol omsatte Tracklib drygt 15 Mkr, enligt preliminära siffror, vilket motsvarar en kraftig tillväxt från året innan.
”Vi siktar på att dubbla omsättningen i år”, säger vd:n.
Drygt 40 personer arbetar på Tracklibs kontor i Stockholm, London och New York. Två experter som har kopplats till bolaget är Spotifys första chefsjurist Petra Hansson och Niklas Ivarsson, som tidigare global chef för musiklicensiering på den svenska streamingjätten. De två spelade en avgörande roll när Spotify säkrade sitt första licensavtal med musikindustrin 2008.
”Petra Hansson och Niklas Ivarsson är fantastiska. De hjälper oss med både det juridiska och det kommersiella”, säger vd Pär Almqvist.