Annons

Guldregn över ”hyperlokal” Mathem-utmanare

Fodis vd Jonas Hammargren, Patrik Sandberg, Niklas Prager och butikschefen Jenny Flodman.
Fodis vd Jonas Hammargren, Patrik Sandberg, Niklas Prager och butikschefen Jenny Flodman. Foto: Pressbild / Linus Morales
Fodi fortsätter att utmana med sina snabba, ”hyperlokala” livsmedelsleveranser i Stockholmstrakten. Nu tar nätbutiken in 50 miljoner kronor i riskkapital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Allt fler storstadsbor handlar mat på nätet. Men livsmedelssektorn ligger fortfarande långt efter den övriga e-handeln.

”Vår främsta konkurrent är Ica. Butikshandeln står ju endast för 95 procent av livsmedelsmarknaden i Stockholm”, säger Jonas Hammargren, vd och medgrundare på Fodi.

Vi levererar samma dag.

På många sätt påminner Fodi om andra nätbutiker som Mathem och Mat.se. Men till skillnad från dem har man nischat in sig på specifika områden. Man samarbetar med lokala producenter och med föreningslivet på orten. 

”Det är så vi blivit framgångsrika. Vi erbjuder en fullgod matbutik, men med många inslag av lokala producenter. Vidare fokuserar vi på det personliga bemötandet. Det gäller våra chaufförer och även hur vår digitala matbutik är utformad. Är du vegan ska du inte se en massa annonser för köttprodukter”, förklarar vd:n.

Fodi startades för tre år sedan och öppnade sin första nätbutik, med inriktning mot Stockholmsförorten Bromma, i april 2018. Sedan dess har man expanderat Brommabutiken till Spånga. Man har även öppnat två andra nätbutiker: En för Vällingby och Hässelby, och en för Solna och Sundbyberg.

Bromma går mot lönsamhet redan 2020

Hur ser affärsmodellen ut? 

”Effektiv logistik är grunden till lönsamheten. Vi vill hög kunddensitet inom begränsade områden. Våra intäkter kommer från livsmedelsförsäljning och, i mindre utstickning, annonser och samarbeten.”

Hur snabba är leveranserna?

”Vi levererar samma dag. Om man lägger sin beställning innan klockan 11 får man sin leverans mellan 16-17, eller senare om man vill.”

Var ligger ert lager?

”Vi utgår från vårt lager i Järfälla. I början på 2021 räknar vi med att öppna ännu ett lager, i Söderort.”

Läs mer: Mathem-grundarna lämnar 

Än så länge har Fodis försäljning varit liten och förlusten stor. Under 2018 omsatte bolaget 8 miljoner kronor och hade ett resultat på minus 38 Mkr. Men tillväxten är snabb.

”Omsättningen ser ut att öka till 30-35 Mkr i år. Även förlusterna ökar i år, men affärsmodellen håller. Vi ser redan nu att Bromma går mot lönsamhet redan 2020”, säger vd Jonas Hammargren.

För att finansiera tillväxten är Fodi just nu i färd med att ta in 50 Mkr i riskvilligt kapital. Första etappen, på 21 Mkr, är redan klar. Bakom den står befintliga storägare, som Nyheter 24-grundaren Patrik Sandberg, Niklas Prager och John Harmander, som tidigare byggt upp casinosajten Casumo.

Nästa etapp, på 30 Mkr, är hemlig.

”Den ser ut att bli klar i september”, säger vd Jonas Hammargren.

Vad ska ni använda pengarna till?

”Fortsatt expansion i Stockholm, just nu norr- och västerort. Vi lanserade butiken för Solna/Sundbyberg i mars och ser hur området följer samma framgångskurva som Bromma/Spånga-butiken.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies