Hoppa till innehållet

Guldregn över ”hyperlokal” Mathem-utmanare

Fodi fortsätter att utmana med sina snabba, ”hyperlokala” livsmedelsleveranser i Stockholmstrakten. Nu tar nätbutiken in 50 miljoner kronor i riskkapital.

Fodis vd Jonas Hammargren, Patrik Sandberg, Niklas Prager och butikschefen Jenny Flodman.
Fodis vd Jonas Hammargren, Patrik Sandberg, Niklas Prager och butikschefen Jenny Flodman.Foto: Pressbild / Linus Morales

Allt fler storstadsbor handlar mat på nätet. Men livsmedelssektorn ligger fortfarande långt efter den övriga e-handeln.

”Vår främsta konkurrent är Ica. Butikshandeln står ju endast för 95 procent av livsmedelsmarknaden i Stockholm”, säger Jonas Hammargren, vd och medgrundare på Fodi.

Vi levererar samma dag.

På många sätt påminner Fodi om andra nätbutiker som Mathem och Mat.se. Men till skillnad från dem har man nischat in sig på specifika områden. Man samarbetar med lokala producenter och med föreningslivet på orten. 

”Det är så vi blivit framgångsrika. Vi erbjuder en fullgod matbutik, men med många inslag av lokala producenter. Vidare fokuserar vi på det personliga bemötandet. Det gäller våra chaufförer och även hur vår digitala matbutik är utformad. Är du vegan ska du inte se en massa annonser för köttprodukter”, förklarar vd:n.

Fodi startades för tre år sedan och öppnade sin första nätbutik, med inriktning mot Stockholmsförorten Bromma, i april 2018. Sedan dess har man expanderat Brommabutiken till Spånga. Man har även öppnat två andra nätbutiker: En för Vällingby och Hässelby, och en för Solna och Sundbyberg.

Bromma går mot lönsamhet redan 2020

Hur ser affärsmodellen ut? 

”Effektiv logistik är grunden till lönsamheten. Vi vill hög kunddensitet inom begränsade områden. Våra intäkter kommer från livsmedelsförsäljning och, i mindre utstickning, annonser och samarbeten.”

Hur snabba är leveranserna?

”Vi levererar samma dag. Om man lägger sin beställning innan klockan 11 får man sin leverans mellan 16-17, eller senare om man vill.”

Var ligger ert lager?

”Vi utgår från vårt lager i Järfälla. I början på 2021 räknar vi med att öppna ännu ett lager, i Söderort.”

Läs mer: Mathem-grundarna lämnar 

Än så länge har Fodis försäljning varit liten och förlusten stor. Under 2018 omsatte bolaget 8 miljoner kronor och hade ett resultat på minus 38 Mkr. Men tillväxten är snabb.

”Omsättningen ser ut att öka till 30-35 Mkr i år. Även förlusterna ökar i år, men affärsmodellen håller. Vi ser redan nu att Bromma går mot lönsamhet redan 2020”, säger vd Jonas Hammargren.

För att finansiera tillväxten är Fodi just nu i färd med att ta in 50 Mkr i riskvilligt kapital. Första etappen, på 21 Mkr, är redan klar. Bakom den står befintliga storägare, som Nyheter 24-grundaren Patrik Sandberg, Niklas Prager och John Harmander, som tidigare byggt upp casinosajten Casumo.

Nästa etapp, på 30 Mkr, är hemlig.

”Den ser ut att bli klar i september”, säger vd Jonas Hammargren.

Vad ska ni använda pengarna till?

”Fortsatt expansion i Stockholm, just nu norr- och västerort. Vi lanserade butiken för Solna/Sundbyberg i mars och ser hur området följer samma framgångskurva som Bromma/Spånga-butiken.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera