Hoppa till innehållet

Guldregn över ”Klarna Checkout för frakt”

Shipwallet, en jämförelseplattform för frakt inom e-handeln, tar in 2,4 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget växer i raketfart och ska snart ta in mer kapital från ett större e-handelsbolag, enligt vd Piotr Zaleski.

Piotr Zaleski, vd för Shipwallet.
Piotr Zaleski, vd för Shipwallet.Foto: Shipwallet

Startupbolaget Shipwallets (NTL) tjänst har inte ens funnits tillgänglig i ett år. Ändå används den av flera stora e-handlare, däribland klädbolaget Odd Molly och Apoteket Hjärtat. Vidare har testprojekt påbörjats med flera andra stora e-handelsbolag.

”Vi kommer att gå från 40 000 transaktioner i månaden i dag till 400 000 i slutet på året”, säger bolagets vd och medgrundare Piotr Zaleski (NTL).

Tjänsten kan jämföras med Klarna Checkout, då den sparar användarens information och preferenser. Dessa används sedan för att rangordna de bästa fraktalternativen i slutet av transaktionsprocessen.

”E-handel är ju en trevlig upplevelse fram till frakten. Vår tjänst integrerar alla möjliga fraktbolag och presenterar deras produkter på bästa sätt. Vi använder en algoritm för att räkna ut vilka frakttjänster som är bäst för kunden, baserat på typ av produkt, var kunden bor, vilken tid på dygnet det är, med mera”, säger vd Piotr Zaleski.

Läs mer: Från taxi till lastbilar – nästa år börjar Uber med godsleveranser

De flesta frakttjänsterna ingår i Shipwallets platform: från de stora fraktbolagen som Postnord, DHL, Schenker och Bring, till budfirmor som Jetpack och Ryska posten. Även nykomlingar som Instabox och Budbee är med, liksom Postmates och Uber, när det gäller frakt från Sverige till utlandet.

”Vi integrerar med fraktbolagens publika API:er och behöver inga partneravtal för att kunna presentera dem på vår plattform”, förklarar vd:n.

Nu står det klart att Shipwallet även börjat ta in riskkapital för att förbättra produkten och så småningom ta steget utanför Sveriges gränser. Bolaget har just tagit in 2,4 miljoner kronor från den relativt okända affärsängeln Johan Frestadius, som tidigare drivit bolag inom oljehandel och i dag står bakom den lilla butikskedjan Bookbinders.

”Både internationella och inhemska vc-bolag har visat intresse för att investera i oss. Men vi har velat fortsätta utveckla produkten innan vi skalar upp och tar in pengar i en större runda”, säger Piotr Zaleski.

Han flaggar dock för att en av bolagets kunder inom några veckor ska bli delägare i bolaget.

”Det rör sig om en e-handlare som vi har starka band till”, säger han.

Shipwallet grundades 2013 av Piotr Zaleski, Patric Blixt, Ilia Mikhailov, Björn Alberts och Fredrik Schöön. I fjol hade bolaget ingen omsättning och redovisade en förlust på 2,5 Mkr.

”I år kommer omsättningen att landa kring 1,4 miljoner kronor”, säger Piotr Zaleski.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera