Hoppa till innehållet

Guldregn över ”Klarna för leveranser” – Ingrid tar in mångmiljonbelopp

Blq Invest går in med 12,25 miljoner i fraktförenklaren Ingrid. Bolagets mål är att hjälpa e-handlare att nyttja smidiga fraktalternativ som en konkurrensfördel. ”Folk är trötta på dålig frakt”, säger grundaren Piotr Zaleski.

Piotr Zaleski är vd för Ingrid, tjänsten som hjälper e-handlare att förbättra sitt frakterbjudande.
Piotr Zaleski är vd för Ingrid, tjänsten som hjälper e-handlare att förbättra sitt frakterbjudande.

Det mesta inom modern e-handel får anses moget. Allt från hur sajterna är uppbyggda för att öka konverteringen till utcheckningen som gjorts enkel med hjälp av Klarna.

”Men samma typ av kundnytta har aldrig varit fokus i fraktupplevelsen”, poängterar Piotr Zaleski, grundare och vd för Ingrid.

Sedan starten 2015 har hans mål varit att höja kundnöjdheten kring valet av leverans.

För tydlighetens skull; Ingrid är en saas-tjänst och inte ett eget fraktbolag. Deras mjukvara är en plugin för e-handlare som vill att de sista stegen, från att varan ligger i kundkorgen till att den är beställd, ska vara så smidig som möjligt.

Bland kunderna märks bland annat Adlibris – också delägare i Ingrid – Babyshop, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, NAKD och iDeal of Sweden. I fallet Babyshop är dock Ingrids lösning inbyggd i Klarnas utcheckning och därmed osynlig för kunden.

”I dag hanterar vi 1,5 miljoner order i månaden. Baserat på Postnords e-barometern på ’hard goods’ – varor som inte är resor och presentkort och liknande – skulle vi ha en marknadsandel på 12-13 procent”, säger Piotr Zaleski.

Läs mer: Piotr Zaleski en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Större delen av det är Adlibris, som i dag står för en tredjedel av Ingrids volym.

Målet med den nya investeringen från Blq är att utöka säljteamet för att nå nya kunder och nya marknader.

I USA leds utvecklingen av bekväm frakt av Amazon, men kundernas efterfrågan på bättre leveranser sprider sig över världen.

I Sverige har Budbee och Airmee tagit marknadsandelar i de områden där de finns.

”Fraktbolagen vill ha volym och vi kan hjälpa dem att nå det. Men vi ställer oss inte mellan fraktbolaget och e-handlaren”, säger Zaleski vidare och förklarar hur deras tjänst fungerar.

Vi ser att en bra fraktupplevelse kan bidra till kundlojalitet

”Det är ganska avancerat, och beroende på vem du är som kund kommer upplevelsen i valet av frakt att se olika ut. Det beror på vilket område du bor i, vilka fraktalternativ som finns där, och vad du tidigare gjort för val”, säger han.

Målet är att du inte ska få upp alla alternativ som e-handlaren erbjuder, vilka många inte ens är applicerbara på alla kunder. Ingrids mjukvara sorterar i samband med köpet kundens varukorg och tar fram så få men så bra fraktalternativ som möjligt för det aktuella köpet.

Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020 

”Samtidigt som det ska vara förutsägbart och transparent för kunden så ska det också vara effektivt och kunna leda till kostnadsbesparingar för e-handlaren”, säger Piotr Zaleski.

Ingrid är fortfarande ett bolag under tillväxt som än så länge inte gör vinst. Det är heller inte planen i det korta perspektivet. Tvärtom ska investeringar göras i framför allt mer säljpersonal.

”Vi vill öka penetrationen i Sverige men sedan också i världen. Den här investeringen ska användas till att visa att vårt erbjudande kan bli världsledande”, säger han och fortsätter:

”Vi ser att en bra fraktupplevelse kan bidra till kundlojalitet. Därför sker den här förflyttningen nu, där frakt blir en konverteringsdrivande tjänst.”

Från vänster: Kamjar Hajabdolahi, founding partner blq invest, Piotr Zaleski, grundare och vd Ingrid, Erik Halvord, partner blq invest och Bodil Sidén, partner blq invest
Från vänster: Kamjar Hajabdolahi, founding partner blq invest, Piotr Zaleski, grundare och vd Ingrid, Erik Halvord, partner blq invest och Bodil Sidén, partner blq invest

Blq invests grundare och partner Kamjar Hajabdolahi säger att han tror att produkten går att skala.

”Ingrid är svensk ingenjörskonst när det är som bäst. Tekniken är minst sagt validerad då över 10 procent av paketen på e-handelsmarknaden i Sverige går genom Ingrids plattform. Alla förutsättningar finns för att skala bolaget globalt med sales och marketing”, säger han.

Läs mer: Het jakt på startups i ny fondtrend: ”Det kommer bli ännu fler”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera