Det mesta inom modern e-handel får anses moget. Allt från hur sajterna är uppbyggda för att öka konverteringen till utcheckningen som gjorts enkel med hjälp av Klarna.
”Men samma typ av kundnytta har aldrig varit fokus i fraktupplevelsen”, poängterar Piotr Zaleski, grundare och vd för Ingrid.
Sedan starten 2015 har hans mål varit att höja kundnöjdheten kring valet av leverans.
För tydlighetens skull; Ingrid är en saas-tjänst och inte ett eget fraktbolag. Deras mjukvara är en plugin för e-handlare som vill att de sista stegen, från att varan ligger i kundkorgen till att den är beställd, ska vara så smidig som möjligt.
Bland kunderna märks bland annat Adlibris – också delägare i Ingrid – Babyshop, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, NAKD och iDeal of Sweden. I fallet Babyshop är dock Ingrids lösning inbyggd i Klarnas utcheckning och därmed osynlig för kunden.
”I dag hanterar vi 1,5 miljoner order i månaden. Baserat på Postnords e-barometern på ’hard goods’ – varor som inte är resor och presentkort och liknande – skulle vi ha en marknadsandel på 12-13 procent”, säger Piotr Zaleski.
Läs mer: Piotr Zaleski en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40
Större delen av det är Adlibris, som i dag står för en tredjedel av Ingrids volym.
Målet med den nya investeringen från Blq är att utöka säljteamet för att nå nya kunder och nya marknader.
I USA leds utvecklingen av bekväm frakt av Amazon, men kundernas efterfrågan på bättre leveranser sprider sig över världen.
I Sverige har Budbee och Airmee tagit marknadsandelar i de områden där de finns.
”Fraktbolagen vill ha volym och vi kan hjälpa dem att nå det. Men vi ställer oss inte mellan fraktbolaget och e-handlaren”, säger Zaleski vidare och förklarar hur deras tjänst fungerar.
Vi ser att en bra fraktupplevelse kan bidra till kundlojalitet
”Det är ganska avancerat, och beroende på vem du är som kund kommer upplevelsen i valet av frakt att se olika ut. Det beror på vilket område du bor i, vilka fraktalternativ som finns där, och vad du tidigare gjort för val”, säger han.
Målet är att du inte ska få upp alla alternativ som e-handlaren erbjuder, vilka många inte ens är applicerbara på alla kunder. Ingrids mjukvara sorterar i samband med köpet kundens varukorg och tar fram så få men så bra fraktalternativ som möjligt för det aktuella köpet.
Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020
”Samtidigt som det ska vara förutsägbart och transparent för kunden så ska det också vara effektivt och kunna leda till kostnadsbesparingar för e-handlaren”, säger Piotr Zaleski.
Ingrid är fortfarande ett bolag under tillväxt som än så länge inte gör vinst. Det är heller inte planen i det korta perspektivet. Tvärtom ska investeringar göras i framför allt mer säljpersonal.
”Vi vill öka penetrationen i Sverige men sedan också i världen. Den här investeringen ska användas till att visa att vårt erbjudande kan bli världsledande”, säger han och fortsätter:
”Vi ser att en bra fraktupplevelse kan bidra till kundlojalitet. Därför sker den här förflyttningen nu, där frakt blir en konverteringsdrivande tjänst.”
Blq invests grundare och partner Kamjar Hajabdolahi säger att han tror att produkten går att skala.
”Ingrid är svensk ingenjörskonst när det är som bäst. Tekniken är minst sagt validerad då över 10 procent av paketen på e-handelsmarknaden i Sverige går genom Ingrids plattform. Alla förutsättningar finns för att skala bolaget globalt med sales och marketing”, säger han.
Läs mer: Het jakt på startups i ny fondtrend: ”Det kommer bli ännu fler”