Annons

Guldregn över låneutmanaren Lendify – når miljardvärdering

Lendifys vd och medgrundare Nicholas Sundén-Cullberg och kommunikationschefen Erika Eliasson.
Lendifys vd och medgrundare Nicholas Sundén-Cullberg och kommunikationschefen Erika Eliasson. Foto: Patrik Olsson, Patrik Olsson (Di)
Lånebolaget Lendify tar in mer pengar och värderas nu till miljarden. Tillskottet är dock välbehövligt i och med bolagets växande kostnader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fintech-utmanaren Lendify tar in nytt kapital för att fortsätta växa. Sammanlagt karvar bolaget fram 197 miljoner kronor och bankutmanaren har nu nått en värdering på miljarden, enligt bolagets uppgifter.

”Det finns en skalbarhet i plattformen så vi ska främst utveckla teknikplattformen och kreditmodellen. Vi satsar på fortsatt tillväxt”, säger kommunikationschefen Erika Eliasson.

Av nyemissionen utgörs drygt 91 miljoner kronor kontant, en stor del av aktierna kvittas i och med lån som bolaget haft.

Lendify grundades 2014 och var tidigt ute med att lansera lån mellan privatpersoner, utan inblandning av traditionella banker. Under förra året fortsatte bolaget resan framåt genom att växa till en omsättning på 64,4 miljoner kronor. 

Samtidigt växte kostnaderna. Förlusterna stannade på 152,3 miljoner kronor enligt bolagets uppgifter. Året dessförinnan hade Lendify förluster på 70 miljoner kronor, under ett förkortat räkenskapsår på åtta månader.

Bland backarna finns tidigare finansminister Anders Borg, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert och Vostok New Ventures vd Per Brilioth. Även Håkan Roos och Martin Gren finns bland tidigare aktieägare.

”Det fanns ett stort intresse bland våra ägare att delta”, säger Erika Eliasson.

Allteftersom har Lendify utökat affärsmodellen och breddat låneerbjudandena. Det innebär bland annat att man ökat utlåningen med hjälp av institutionellt kapital genom blancolån, snarare än via peer-to-peer. 

I våras tog bolaget in 2,8 miljarder kronor som skulle lånas ut till kunder. Bland institutionerna fanns Insight Investment, Nordea och den norska banken DNB.

Peer-to-peer har mindre en mindre andel av verksamheten, går det att bygga en affär på belåning mellan privatpersoner?

”Peer-to-peer är en av våra finansieringskällor. Vi har gått från att vara ett peer-to-peer-bolag till att bygga nästa generations bank.”

Men går det att bygga en affär på peer-to-peer?

”Man kan se att internationellt har man gått mer mot institutionella kapitalet. Det tar tid att förändra ett beteende, det går snabbade att gå till professionella investerare som har vanan att utvärdera den här typen av placeringar. Vi har valt att gå den vägen som vi sett att även sett internationellt. Det är något mer än peer-to-peer.”

Vad menar ni när ni säger att ni bygger nästa generations bank?

”Det är att skapa nytta för kunden och erbjuda bättre och billigare produkter.”

Det skulle nog flera banker säga att de gör?

”Vi gör samma volymer i nyutlåning på 40 anställda som nischbankerna gör på 300 personer. Vi har en otrolig effektivitet i vår plattform. Vi har också sänkt kostnaden på kapital för utlåning vilket innebär att vi bygger ett maskineri som har låga operativa kostnader och på kapital. Det gör att vi kan ta stora andelar av marknaden.”

Under det här årets första halva låg Lendifys omsättning på nästan 60 miljoner kronor, enligt bolaget. Alltså nästan på samma nivåer som hela förra året. För tillfället har man drygt 36.000 kunder.

Läs mer: Anders Borgs bankutmanare dubblar intäkterna – men går back med 150 miljoner 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer