Annons

Guldregn över succégrundarens ”nya Oatly”

Sorosh Tavakoli och Anja Leissner har startat Noquo Foods. Till höger syns en traditionell mozzarella – Noquos veganska ost är fortfarande under utveckling.
Sorosh Tavakoli och Anja Leissner har startat Noquo Foods. Till höger syns en traditionell mozzarella – Noquos veganska ost är fortfarande under utveckling. Foto: Press/TT
Sorosh Tavakoli blev mångmiljonär när han sålde mjukvarubolaget Videoplaza. Nu har han svidat om till matentreprenör och siktar på att lansera sin veganska ost före årsskiftet – med hjälp av 34 miljoner kronor från riskkapitalbolag som Creandum och Northzone. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Vegansk ost är något av ett olöst mysterium. Det menar Sorosh Tavakoli, som blev mångmiljonär när han sålde sitt mjukvarubolag Videoplaza för över en halv miljard kronor år 2014. 

Sedan dess har han ställt sig frågan hur han kan göra världen bättre genom entreprenörskap – och kommit fram till att rätt område är just inom veganska alternativ till ost.

De produkter som finns på marknaden saknar rätt smak och textur, smälter dåligt eller påminner om gummi till konsistensen, menar han. Samtidigt växer intresset för växtbaserade alternativ, och genom att ersätta osten kan koldioxidavtrycket minska avsevärt.

Med techglasögon på kan man se att mejeriindustrin styrs av en väldigt föråldrad teknik

”Jag ville göra något där en minskad klimatpåverkan var inbyggt i affärsmodellen – ju mer framgång för bolaget desto bättre klimatnytta. Jag landade i proteinskiftet, alltså hur vi ska få människor att äta mindre animaliska produkter.”

Sorosh Tavakoli testade först om det gick att göra god mat av alger, därefter växten andmat och till sist växtbaserad ost. 

Bild från Noquos labb.
Bild från Noquos labb. Foto: Press

”Det finns inte någon riktigt bra vegansk ost på marknaden i dag. Med techglasögon på kan man se att mejeriindustrin styrs av en väldigt föråldrad teknik. Man måste ha ett djur, impregnera det, kon måste föda barn, man måste mata djuret”, säger han, och fortsätter:

”Kan vi hitta en ny teknik för att göra den här typen av produkter kan vi också använda mindre resurser. Animalisk matproduktion är lite som ett kolkraftverk – det går att göra mycket bättre.” 

I början av 2019 grundade han därför Noquo Foods tillsammans med bioteknikern Anja Leissner. Under året som gått har de satt upp ett labb, anställt forskare, träffat olika aktörer inom livsmedelsindustrin – och letat finansiering. 

Läs mer: Techprofil vill bygga nya Oatly 

Nu plockar man in 34 miljoner kronor i en första runda. Bland investerarna finns Northzone, Inventure, Creandum, Soundcloud-grundaren Eric Wahlforss och Astanor Ventures. 

Fram tills den första rundan har verksamheten hållits vid liv av en summa från Sorosh Tavakoli själv, samt genom ett bidrag från statliga Vinnova. 

”Nu kommer vi kunna genomföra det som kan bli världens mest ambitiösa försök till att göra en vegansk ost – globalt”, säger Sorosh Tavakoli. 

Relationen till Creandum och Northzone har han sedan tidigare – de båda riskkapitalbolagen var med som delägare i Videoplaza. 

Och skillnaderna mellan ett mjukvarubolag och att hitta det perfekta ostreceptet är inte så stort som man kan tro, menar Sorosh Tavakoli.

”Det är ändå väldigt likt i form av att man har en vision, man behöver anställa, få investerare, kunder och att kunna hålla fokuset. Lärdomen från Videoplaza är att du aldrig kan ta genvägar, för sånt kommer tillbaka senare. Sedan har jag ett annat lugn och perspektiv framåt, det är inte samma panik”, säger han skämtsamt. 

”Att driva ett startupbolag är en berg- och dalbana, och man känner sig ofta rätt sårbar. Att kunna hantera den psykologin är väldigt viktigt.”

Nu är planen att utöka personalen och rekrytera alltifrån produktutvecklare till en kock i rollen som ”culinary developer”, eller ”kulinarisk utvecklare”.

Planen är att lansera en ost innan årsskiftet, vilket förmodligen först sker genom utvalda restauranger. Men på sikt är målet desto större. 

”Vi vill fortsätta med innovation och skapa riktigt banbrytande produkter. Vi vill bygga ett bolag som kan ta en dominant position globalt inom mejeri. Nu börjar vi med ost.”

Som inspiration nämner han svenska Oatly, amerikanska Beyond Meat och Impossible Foods.

”Alla tre har visat att det går att växa riktigt snabbt till stora bolag. Det här är också kategorier som inte har varit varumärkesdrivna tidigare. Det öppnar helt nya möjligheter.”

Så här kan en vegansk ostbricka se ut.
Så här kan en vegansk ostbricka se ut. Foto: Press

När Noquo Foods lanserar sin första ost lär det bli antingen en version av fetaost, en hyvelbar eller smältbar ost. Den kan till exempel komma att baseras på baljväxter. 

Bolagsnamnet Noquo står för engelskans ”Not accepting status quo” och syftar till att man vill förändra mejeribranschen i grunden. 

”Vi vägrar att acceptera att man måste använda mjölk från kossor för att göra ost. Det måste finnas bättre alternativ, både utifrån miljö-, hälso- och djurvälfärdsaspekten. Att göra en god vegansk ost har visat sig vara väldigt svårt, men det är inte heller många som har försökt. Det är det som är så spännande med det vi gör.” 

Läs mer: De är Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer