”Om tre år är vi antingen uppköpta, eller ett forskningsbolag med ett par hundra medarbetare”, säger bolagets vd Martin Isaksson.
Han startade Perceptilabs 2017 ihop med sin vän och parhäst Robert Lundberg, i dag teknikchef på bolaget. De två träffades redan 2012 under studietiden på KTH och har följt varandra i karriären sedan dess.
Tanken var från början att bygga ett konsultbolag inom artificiell intelligens, AI, och maskininlärning. Men framgångarna med bolagets första kund, Spotify, fick grundarna att höja sin ambitionsnivå.
Om tre år är vi antingen uppköpta, eller ett forskningsbolag med ett par hundra medarbetare.
”Vi hjälpte 25 av Spotifys dataingenjörer att använda maskininlärning för att hitta mönster i bolagets interna dataflöden. Projektet var mycket lyckat. Erfarenheten fick oss ta ta steget från konsulter till att utveckla en mjukvaruplattform”, säger Martin Isaksson.
Redan i mars 2018 släppte duon en första gratisversion av plattformen.
”Vi byggde ett visuellt modelleringsverktyg som hjälper projektledare och dataingenjörer att utveckla maskininlärning snabbare och enklare. Om man använder Perceptilabs behöver man inte skriva en enda rad kod. Men det går att skriva egen kod, om man vill det”, förklarar Martin Isaksson.
Redan inom ett par veckor blev han och Robert Lundberg kontaktade av techjättar som Microsoft, Amazon, Google och Nvidia med nyfikna frågor och propåer.
Resultatet blev en rad resor till USA. Inom några månader hade de inlett ett partnerskap med Microsoft, blivit en del av processorbolaget Nvidias acceleratorprogram ”Nvidia Inception” och demonstrerat sin plattform för Amazons maskininlärningsteam.
Sedan dess har det rullat på med pengar från ängelinvesterare och nya medarbetare runt om i värden. Det senaste året har Perceptilabs deltagit i ytterligare tre acceleratorprogrm: Tinc och Y Combinator i Silicon Valley och Sting i Stockholm. Man har besökt bolag som Samsung, Intel, Volvo och ABB och tecknat samarbetsavtal med Google och Red Hat.
”Vi har inga intäkter ännu. Men ABB och en rad andra bolag testar tekniken, och vi har en storkund på gång. Det är ett amerikanskt Fortune 500-bolag som vi jobbar med i ett partnerskap med Red Hat”, säger Martin Isaksson.
För att kunna fortsätta växa tog Perceptilabs nyligen in 20 miljoner kronor i riskkapital från Stockholmsbolagen Luminar Ventures och Brightly Ventures. Investeringen innebär att hela Perceptilabs värderas till cirka 100 Mkr.
Enligt Kerstin Cooley, som är partner på Brightly Ventures, kommer AI att beröra de flesta moderna industrier framöver.
”Det finns redan nu en brist på utvecklare som behärskar maskininlärning. Verktyg som detta kan få stor genomslagskraft. Perceptilabs är unga men har redan samarbeten med världens största techbolag och ett fantastiskt team”, säger hon.
I dag har Perceptilabs tio medarbetare i Stockholm, Göteborg, New York, Seattle, San Francisco och Singapore.
Enligt vd:n Martin Isaksson ska man fortsätta jobba i ett geografiskt utspritt team. Men man flyttar huvudkontoret till San Francisco.
”Det är där vår marknad finns. Den fundamentala kunskapen är extremt mycket högre i Silicon Valley. I Sverige måste vi alltid börja med att förklara vad AI är och fördelarna med det. Det behöver man inte göra där”, säger han.
Varför är fördelarna med AI och maskininlärning?
”Det är användbart för att utläsa beteenden från data. Man kan använda det för att se tidiga varningstecken, samt effektivisera eller automatisera processer. Tekniken hjälper exempelvis självkörande bilar att känna igen objekt och byggbolag att extrahera viktig information från stora databaser.”
Har ni fått erbjudanden om uppköp?
”En hårdvarujätte frågade i våras om vi är till salu. Men vi har tackat nej än så länge”, säger Martin Isaksson.
Var är ni om tre år?
”Om vi inte är uppköpta så är vi nog ett forskningsbolag i stil med Deep Mind och Open AI. Jag gissar att vi har ett par hundra medarbetare i San Francisco, New York, Seattle, Stockholm och flera andra städer. Vi kommer även att expandera till den asiatiska marknaden och etablera teknologiska partnerskap där. Vi har redan användare i länder som Pakistan, Indien och Kina.”