Det svenska teknikbolaget Mavenoid grundades 2016 och är sprunget ur ett forskningsprojekt vid Försvarets materielverk, FMV.
Affärsidén är att automatisera felsökning av produkter. Tanken är att företag kan effektivisera sin kundsupport med hjälp av Mavenoids mjukvara, och att slutanvändaren kan identifiera felet på egen hand och eventuellt fixa det själv.
Nu tar Mavenoid in 8 miljoner dollar, motsvarande 76 miljoner kronor, i nytt kapital.
”Vi ska framför allt investera i produktutveckling. Men också för att expandera internationellt genom att anställa personal som befinner sig fysiskt närmare våra kunder”, säger Shahan Lilja, vd och medgrundare på Mavenoid.
Planen är att trefaldiga personalstyrkan från 15 till 45 anställda inom det närmaste året.
”Det har varit enkelt att få in nya kunder. Men det har varit ganska tufft för vår organisation att klara av att hantera tillväxten. Egentligen skulle vi behöva minst två personer som jobbar med varje kund för att få ut det bästa av samarbetena”, säger Shahan Lilja.
Huvudinvesterare i kapitalrundan är de två internationella riskkapitalbolagen Mosaic Ventures och Point Nine, tillsammans med svenska Creandum.
Bolaget värderas till ungefär 285 miljoner kronor i rundan, med de nya pengarna inräknade, enligt handlingar från Bolagsverket.
Mottagandet på marknaden har varit bra sedan produkten lanserades 2017, uppger Shahan Lilja. Mavenoid har till exempel storbolag som ABB, Alfa Laval, Telia, Hewlett Packard och Scania på kundlistan.
Fördelen för kunderna är att de kan dra ned på sin fysiska kundsupport och minska sina omkostnader.
Mavenoids omsättning under 2019 uppgick till 3 Mkr, enligt Shahan Lilja, med ett minusresultat på ”några miljoner kronor”.
”I år ser det ut som att vi kommer öka intäkterna med minst tre gånger, men förmodligen mer än så”, säger han.
Shahan Lilja och hans medgrundare Gintautas Miliauskas har tidigare arbetat på bolag som Palantir och Google.
Så sent som hösten 2018 tog Mavenoid in sin första externa finansiering. Då handlade det om 20 Mkr som kom från just Point Nine och Creandum, tillsammans med en rad affärsänglar som tidigare arbetat på till exempel Spotify.