Annons

Guldregn över textilbolaget – återvinner gamla kläder åt H&M

Re:newcells vd Mattias Jonsson och Karl-Johan Persson, vd på modejätten H&M.
Re:newcells vd Mattias Jonsson och Karl-Johan Persson, vd på modejätten H&M. Foto: Amanda Lindgren och Jesper Frisk.
Startupbolaget Re:newcell, som gör ny textil av dina gamla jeans, har lockat 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra H&M och Almi Invest. Nu ska textilåtervinnaren bygga fler och större fabriker.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Endast 1 procent av all textil som produceras i världen återvinns till nya kläder. Resten slängs på soptippen och bränns. Det vill startupbolaget Re:newcell ändra på.

Enligt vd:n Mattias Jonsson kan Re:newcell tillverka den allra första hundraprocentigt återvunna och nedbrytbara textilråvaran av bra kvalitet.

”Det här är en stor industriell satsning. Vi ser en tydlig efterfrågan på marknaden och får mycket global uppmärksamhet”‚ säger han till Di Digital.

Idén till bolaget började med att de KTH-anknutna forskarna Mikael Lindström, Gunnar Henriksson och Christofer Lindgren upptäckte en ny metod för att bryta ned cellulosa. 2012 startade de Re:newcell ihop med återvinningsexperten Johan Sundblad och det familjeägda investeringsföretaget Girindus. 

Sedan tillkom ny expertis, anställda och delägare – bland annat H&M och Kapp-Ahl. 2016 togs steget från laboratoriemiljö till fabrik med hjälp av en investering på 70 miljoner kronor.

”Vi har precis påbörjat produktionen vid vår första anläggning i Kristinehamn. Fabriken håller på att skalas upp. I våras började vi också sälja vår produkt, även om vi befinner oss i ett tidigt kommersiellt skede”, säger han.

Fabriken har i dag en kapacitet på 7 000 ton per år, vilket motsvarar vikten av 30 miljoner t-shirts. Men målet är tydligt. Fler och större fabriker ska byggas.

”I dag producerar vi inte tillräckligt mycket för att nå ett plus minus noll-resultat”, säger Mattias Jonsson.

Läs mer: Här kokas jeansen ned till ny textil 

För att finansiera utbyggnaden har Re:newcell nu lockat ytterligare 50 miljoner kronor i riskkapital.

Statliga Almi Invest investerar 10 Mkr. Även Gripen Industri & Invest samt befintliga ägare som H&M och Kapp-Ahl deltar i emissionen. 

”Vi befinner oss tidigt i värdekedjan. Men H&M och Kapp-Ahl finns absolut med i den flora av kunder som kommer att använda resultatet av vår produkt”, säger Mattias Jonsson.

Med hjälp av sin teknik tar Re:newcell fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial. Råvaran är gamla kläder som ligger sammanpressade i stora balar, till exempel använda jeans eller spill från textilfabriker. Slutprodukten blir en lång ”matta” av pressat, återvunnet material som går igenom en skärmaskin. Dessa ark säljs sedan till klädtillverkare, som kan spinna olika slags textilfibrer av massan för att möta efterfrågan från modehus som söker hållbara material.

”I år siktar vi på att omsätta mellan 5-10 miljoner kronor”, säger Mattias Jonsson.

Under bolagets senast tillgängliga räkenskapsår, 2017, hade Re:newcell inga intäkter medan förlusten skrevs till 23 Mkr. Minusresultatet blev ungefär lika stort i fjol, enligt Mattias Jonsson.

Läs mer: Stora Enso går in i H&M:s och Ikeas textilbolag 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies