Hoppa till innehållet

Guldregn över deras ”Swish för utlandsbetalningar”

Vivallas stolthet Transfer Galaxy fortsätter att växa med sitt ”Swish för utlandsbetalningar”. Nu tar bolaget in 30 miljoner kronor i riskkapital för att finansiera sin fortsatta expansion.

Teamet på Transfer Galaxy. Från vänster: Khalid Qassim, vd Yosef Mohamed, Mustafa Ibrahim, Ali Mohamed och Abdirahman Ahmed.
Teamet på Transfer Galaxy. Från vänster: Khalid Qassim, vd Yosef Mohamed, Mustafa Ibrahim, Ali Mohamed och Abdirahman Ahmed.Foto: Pressbild

Det har gått cirka tre år sedan entreprenörerna Yosef Mohamed och Khalid Qassim lade grunden till det mobila betalbolaget Transfer Galaxy i Vivalla, utanför Örebro. De två har sina rötter i Somalia och skickade ofta pengar till släktingar i hemlandet genom ett lokalt ombud i en kiosk. Och de retade sig på hur dyrt det hela var.

”Jag sa till Yosef att man borde skapa ett Swish för de här överföringarna”, berättade Khalid Qassim för Di Digital i en intervju från 2016.

Då, i september 2016, hade bolaget just tagit in runt två miljoner kronor i riskkapital från bland annat Backing Minds (NTL). Man hade fått ett första tillstånd från Finansinspektionen, lockat 600 återkommande kunder och hjälpt till med överföringar på cirka 14 miljoner kronor.

Läs mer: Grundaren: ”Jag och pappa skickar pengar till en föräldralös släkting varje månad” 

Sedan dess har bolaget vuxit snabbt. I fjol fick man ännu ett tillstånd från Finansinspektionen – denna gång för att skicka pengar från hela Europa. Och fram till i dag har man hjälpt kunder överföra uppemot 200 Mkr till utlandet via mobil eller dator.

Nu tar bolaget in 30 miljoner från de befintliga ägarna Backing Minds samt investmentbolaget Alfvén & Didrikson (NTL). Pengarna ska användas för att fortsätta expandera tjänsten internationellt.

Från vänster: Yosef Mohamed, vd och medgrundare på Transfer Galaxy, Miriam Grut Norrby, partner på Alfvén & Didrikson, Khalid Qassim, medgrundare på Transfer Galaxy och Susanne Najafi, medgrundare Backing Minds.
Från vänster: Yosef Mohamed, vd och medgrundare på Transfer Galaxy, Miriam Grut Norrby, partner på Alfvén & Didrikson, Khalid Qassim, medgrundare på Transfer Galaxy och Susanne Najafi, medgrundare Backing Minds.

Transfer Galaxy (NTL) skickar redan i dag pengar från 25 länder i Europa. Hittills har de flesta av kunderna genererats genom personliga rekommendationer. Men nu ska man öka sin närvaro genom att rekrytera personal i andra länder.

”Vi vill bli ett globalt bolag och Vivallas största arbetsgivare", säger vd Yosef Mohamed.

Backing Minds ena grundare Susanne Najafi beskriver Transfer Galaxy som ett av de snabbast växande bolagen hon sett i Sverige.

”Man växer fortfarande med tvåsiffriga procenttal varje månad. Jag tror att det här bolaget kommer att värderas till över en miljard kronor i framtiden”, säger hon.

Miriam Grut Norrby, partner på Alfvén & Didrikson, menar att tjänsten även kan bidra till ett mer effektivt bistånd.

”Att ge fler människor möjlighet att skicka och ta emot pengar på ett snabbt, säkert och helt digitalt sätt hjälper inte bara användare att spara pengar utan kan även bidra till minskad korruption och mer effektivt bistånd”, säger hon. 

Idag är Transfer Galaxy en uppmärksammad framgångssaga i techsektorn. Men enligt Susanne Najafi hade grundarna till en början mycket svårt att hitta investerare.

”Transfer Galaxy kontaktade över hundra investerare i början utan att knappt få till ett möte. Vi hittade dem genom att identifiera förbisedda målgrupper och leta efter intressanta bolag. Vi ville investera i ett bolag som jobbade med att lösa detta problem. Många invandrargrupper upplevde ju det som dyrt och krångligt att skicka pengar till hemlandet”, berättar hon. 

Enligt Transfer Galaxy skickas cirka 605 miljarder dollar hem till nära och kära i hemlandet varje år. 

Läs mer: Susanne Najafi: ”Det handlar om avkastning – inte välgörenhet” 

Till skillnad från aktörer som till exempel Transfer Wise säger sig bolaget rikta sig till de nära två miljarder människor som saknar tillgång till en traditionell bank och istället använder mobilen för att spara pengar och genomföra betalningar. 

”I exempelvis Somalia, grundarnas hemland, använder 73 procent mobile money, vilket kan jämföras med de 15 procent av befolkningen som har en traditionell bank”, skriver bolaget i sitt pressmeddelande.

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera