(Di Digital/Silicon Valley) Det är morgon och i princip tomt i Y Combinators lokaler i Mountain View, Kalifornien. Om några timmar kommer den stora salen att fyllas med några av de 130 startupbolagen som ingår i den här omgången av acceleratorprogrammet.
Gustaf Alströmer tillträdde sin nya tjänst som partner när programmet drog igång för ett par veckor sedan. Han var själv med i Y Combinator för tio år sedan, vilket var starten på hans egen Silicon Valley-resa. Cirkeln är sluten.
Under de tio åren har han deltagit i Y Combinators alumniverksamhet och säger att acceleratorns kultur har bevarats, men att mycket annat har ändrats.
”Det vi jobbar mycket med är hur vi kan skala upp Y Combinator för att sprida innovation i världen. Sedan har själva programmet breddats mycket också, med större bolag som tar sig an globala problem som energi och jobb”, säger Gustaf Alströmer.
Han menar att han egentligen inte hade några planer på att lämna Airbnb, men efter en omgång som gästande partner på Y Combinator under våren kunde han inte tacka nej till möjligheten att göra det på heltid.
”Det känns jättespännande. Som att jag tittar upp för första gången på fyra år och ser en massa annat som inte bara har med tillväxt att göra”, säger Gustaf Alströmer.
Läs också: Svensk Silicon Valley-profil blir partner i Y Combinator
Under de senaste tio åren har han jobbat med och sålt den startup han deltog med i Y Combinator, jobbat på walkie talkie-bolaget Voxer och sedan på Airbnb.
”Vi var tre i tillväxtteamet på Airbnb när jag började. När jag lämnade nu var vi 150 personer”, säger Gustaf Alströmer.
Han säger att Airbnb var som ett nytt bolag för varje år han jobbade där för att det växte så snabbt.
”Airbnb har en fantastisk kultur och det var svårt att lämna, men jag lämnade över tillväxtdelen i trygga händer”, säger han.
I sin nya roll som partner på Y Combinator har han, tillsammans med en av sina tio kollegor, bland annat ansvar för en grupp med 25 bolag. Det innebär att han är mentor och tillgänglig för så kallade ”office hours”, där entreprenörerna kan boka tid varje vecka för att få råd och stöd.
Programmet går av stapeln två gånger om året, i tre månader, och utöver det är det två andra perioder som är intensiva på Y Combinator – nämligen när alla ansökningar ska läsas.
Läs också: Getaccept efter Y Combinator: ”Det är högt tryck från investerare”
Till förra omgången sökte över 7 000 startups. Av dem kom runt 300 bolag till intervju och strax över 100 fick en plats. 50 procent av bolagen kom från andra länder än USA, främst från Kanada, Europa och Indien, men också från Sydafrika och Sydamerika.
Y Combinator investerar 120 000 dollar i varje bolag, motsvarande drygt en miljon svenska kronor, för 7 procent i ägarandel. Enligt acceleratorn är bolagen i dess portfolio värda runt 80 miljarder dollar. Några av de mer kända är Airbnb, Dropbox och Stripe.
Gustaf Alströmer säger att det kommer in en hel del ansökningar från svenska bolag och uppmanar dem att fortsätta försöka. Totalt har fem svenskar bolag deltagit i Y Combinator sedan det startade 2005.
”Det viktigaste är att man bygger något som folk vill ha, men utöver det är det svårt för att oss utvärdera idéer på ett tidigt stadium. Det handlar mer om att värdera grundarna och det blir ofta ganska tydligt hur fokuserade de är på att genomföra idén”, säger Gustaf Alströmer.
Läs också: ”Det känns lite som i serien Silicon Valley” – Y Combinator från insidan