Hoppa till innehållet

Gymbråket fortsätter – Bruce överklagar Konkurrensverkets beslut

Osämjan mellan träningsapparna Bruce och Swiftr fortsätter. Nu överklagar Bruce Konkurrensverkets beslut, som grundar sig i en anmälan från Swiftr. 

Anton Holmquist och Magnus Elm, grundare av Bruce.
Anton Holmquist och Magnus Elm, grundare av Bruce.Foto: Press

Simma ena dagen, gå på yoga den anda och lyft vikter den tredje – med ett och samma gymkort. Så låter grundidén till apparna som erbjuder så kallade digitala träningsabonnemang. 

I Sverige finns nu tre bolag som delar på marknaden: Bruce, amerikanska Classpass (som nyligen köpte upp svenska Fitness Collection) samt Swiftr. 

Vi tycker att det är konstigt att Konkurrensverket ensidigt har gått emot oss, när en stor amerikansk spelare med stark uppbackning kommer in på marknaden.

Di Digital har tidigare rapporterat om bråket mellan uppstickaren Swiftr och Bruce, som grundar sig i att Bruce har låst in gym- och träningsaktörer i exklusiva avtal. 

I december kom Konkurrensverkets beslut. Bruce får inte längre teckna exklusiva avtal, och om de överträder de nya reglerna riskerar de vite om 5 miljoner kronor. 

Läs mer: Bråk mellan träningsappar: ”Tvingas in i exklusiva avtal” 

Bruce uttryckte redan vid Konkurrensverkets beslut sitt missnöje – och nu väljer de att överklaga beslutet, något som Svd var först med att uppmärksamma. 

”Vi tycker att det är konstigt att Konkurrensverket ensidigt har gått emot oss, när en stor amerikansk spelare med stark uppbackning kommer in på marknaden”, säger Anton Holmquist, vd på Bruce, till tidningen.

Han syftar på Classpass, som klev in på den svenska marknaden i oktober. Nyligen tog de in 2,7 miljarder, och blev därmed 2020-talets första enhörning, alltså ett bolag med en värdering på över en miljard dollar. 

Läs mer: Classpass tar in 2,7 miljarder – ska växa i Norden​​​​​​​ 

I överklagan skriver Bruce att Classpass i maj 2019 erbjöd sig att köpa upp dem. När de tackade nej ska Classpass ha svarat att de skulle konkurrera ut Bruce från marknaden, och efter det komma tillbaka men med ett lägre bud på Bruce. 

De exklusiva avtal man sedan knutit har varit i självförsvar mot Classpass, menar Bruce.

”I tiden efter mötet diskuterade Bruce hur hotet och konkurrensen från Classpass kunde mötas vilket bland annat resulterade i att man beslöt erbjuda samarbetande studior exklsuivavtal med början under juli och augusti 2019. Avsikten var att försvara sig mot den förväntade aggressiva konkurrensen från Classpass”, skriver företagets juridiska ombud i överklagan. 

Överklagan hanteras nu i patent- och marknadsdomstolen, där en dom snart väntas. 

Men ärendet hos Konkurrensverket har också tagit en ny spinn efter beslutet om Bruce. Under utredningen har det kommit fram att Swiftr själva ska ha skrivit avtal om exklusivitet. Nu utreds både Swiftr och Classpass, och ett beslut förväntas senare i år. 

Läs mer: Digitala uppstickare utmanar traditionella gym: ”Vi ska bli större än Sats” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera