Hoppa till innehållet

H&M-chefen investerar i dejtingapp

H&M-bossen Karl-Johan Persson och Kivras grundare Stefan Krook investerar i dejtingtjänsten Relate. Bolaget ska utmana Tinder med ett erbjudande om värderingsbaserad dejting. 

H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.

Svenska dejtingappen Relate vill skapa en mer medveten dejtingkultur. Bolagets app gör det möjligt för singlar att hitta någon med liknande värderingar och sedan bygga en meningsfull relation som håller i längden.

”Idag spenderar singlar 18-30 år i snitt 10 timmar i veckan på dejtningappar som Tinder. Men merparten säger att de mår dåligt av det. Vi vill skapa ett mer hälsosamt dejtingalternativ för folk som är ute efter en meningsfull, långsiktig relation”, säger vd Philip Jonzon Jarl, som grundat Relate ihop med Tim Brandin.

Merparten säger att de mår dåligt av Tinder.

Bolagets tredje medgrundare är Selfleaders, ett bolag inom värderingsbaserat ledarskap. Selfleaders värderingsmetodik ligger till grund för appen. Närmare 40000 personer, på företag som Spotify och Telia, har använt deras system. Metodiken lärs även ut på bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Harvard University, enligt bolaget. Relate är också en del av Time Well Spent Sweden, ett nätverk med initiativ som syftar till att göra vårt mobilanvändande mer meningsfullt.

Bolaget har rådgivare som Helena Ehnbom, som var mer och etablerade Match.com i Skandinavien, och Eddie Gustavsson, som tidigare var marknadschef på Mötesplatsen. Nu tar man in 5 miljoner kronor i riskkapital från en rad kända investerare inför en första publik lansering i Sverige.

Från vänster: Tim Brandin, grundare och CTO, Jan Artem Henriksson, Selfleaders, Philip Jonzon Jarl, grundare och vd, Anna Norelius och Dag Tolstoy, som jobbar med events och kommunikation.
Från vänster: Tim Brandin, grundare och CTO, Jan Artem Henriksson, Selfleaders, Philip Jonzon Jarl, grundare och vd, Anna Norelius och Dag Tolstoy, som jobbar med events och kommunikation.Foto: Pressbild

Bland de som är med och satsar är 41:an Invest (NTL), med H&M HM B -2,06%Dagens utveckling:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Andra investerare är Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och Tomas Björkman som ligger bakom stiftelsen Ekskäret.

”Jag känner delar av teamet sedan tidigare och vet att de vill bidra till en bättre värld på riktigt. Detta är en tjänst som hjälper människor att hitta starka, långsiktiga värderingsgrundade relationer. Deras syfte och mål gjorde att vi gärna ville backa satsningen”, säger Stefan Krook.

Rent konkret fungerar Relates app så att användarna definierar vilka värderingar som är viktigast i olika delar av livet. De får sedan fem profilförslag per dag baserat på detta. Istället för att som på Tinder swipe:a höger och vänster kan man välja att ”relate:a” till en specifik gemensam värdering. Detta blir sedan startpunkten i en första kontakt.

En testversion av appen är redan ute. Den 25 januari ska tjänsten lanseras skarpt i Sverige. Bolaget bedriver även singel-evenemang varannan vecka kopplade till appen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera