Hoppa till innehållet

H&M:s kronprinsessa har fallenhet för startups

Cristina Stenbeck frodas i det informella tech-klimatet, miljardärer flockas kring Voi och en viss musiker har investerat i hörlursbolaget Zound. Det är några av veckans snackisar enligt Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

I veckan stod det klart att H&M HM B -0,32%Dagens utveckling får en ny vd. Efter drygt tio år lämnar Karl-Johan Persson över till Helena Helmersson. Hon är en långvägare i klädjätten och klev först in på H&M som ekonom redan 1997. Det är flera som säger att hon var ett givet val, en ”kronprinsessa”. Helmersson är också välkänd inom miljöskrået tack vare hennes fem år som hållbarhetschef.

H&M ska ha satsat omkring en halv miljard i 16 startupbolag i dag. Bland dem märks betalbolaget Klarna och textilåtervinningsbolaget Re:newcell som snart kommer ut i handeln med sina produkter. Kanske vi nu får se fler investeringar i den riktningen under Helena Helmerssons ledning. Hon har även en familjär koppling till sektorn då hennes man Jens Helmersson är medgrundare till edtech-bolaget Quizrr. 

Quizrr använder bland annat filmsnuttar följt av frågor om arbetsrätt och säkerhet för att skapa kunskap bland fabriksarbetare – bland kunderna återfinns Clas Ohlson och dessutom H&M. Quizrr har även lockat investeringar från H&M-kretsen via Stefan Bengtssons bolag CSB Capital.  

H&M-ägarna har en fäbless för techinvesteringar. Bland annat genom DIG Investment, vars grundfinansiärer enligt uppgift är familjen Persson, som köpte gott om aktier i Spotify inför deras notering 2018.

Cristina Stenbeck vill lyfta fler entreprenörer.
Cristina Stenbeck vill lyfta fler entreprenörer.Foto: Jack Mikrut

Vi går från en maktfamilj till en annan. Vi har nära följt affärskvinnan Cristina Stenbecks förvandling under senaste året – från makthavare i Kinnevik KINV B -0,18%Dagens utveckling till Sveriges okrönta startupdrottning. I veckan kunde vi berätta mer om hur hon resonerar kring sina investeringar och att hon nu lagt över 400 miljoner kronor i unga bolag.

Hon verkar trivas med att ha tät kontakt med entreprenörerna. Trots sin unga ålder har Cristina Stenbeck som bekant en lång erfarenhet av att få bolag att växa – som hon nu gärna delar med sig. En del startups har hon fått kontakt med på mindre traditionella sätt, det kan börja med ett meddelande på Instagram eller att hon blir stoppad på gatan.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

”Det är det jag gillar med ekosystemet i techvärlden. Man jobbar informellt och man är öppen för att dela nätverk”, berättar Cristina Stenbeck i intervjun.

Vi ser också att det finns en vikt mot att hon investerar i kvinnligt grundade bolag. Enligt Cristina Stenbeck själv är det naturligt att kvinnor söker sig till henne, men hon investerar i de grundare hon tror är bäst lämpade att driva bolaget framåt.

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen 

Cristina Stenbeck var tidig med att investera i Voi. Hon fick upp ögonen för det svenska elscooterbolaget när hon satt i Handelshögskolans Advisory Board för företagsinkubatorn SSE Business Lab. Douglas Stark hoppade av som vd för SSE Business Lab för att vara med och grunda Voi, pitchade sedan för Advisory Board och fick därigenom med sig Stenbeck på tåget.

I veckan kunde vi på Di Digital berätta att Voi håller på att bli en miljardärsklubb. Sedan tidigare har Stenbeck sällskap av bland andra King-grundaren Sebastian Knutsson. Nu kunde vi i handlingar från Bolagsverket även upptäcka att Izettle-grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson, samt ”den tredje Klarna-grundaren” Victor Jacobsson har gått in i bolaget.

Läs mer: Techmiljardärer är hemliga delägare i Voi

Niklas Gillström (här till vänster om Moderaternas tidigare partiledare Anna Kinberg Batra) lockas till Klarna av vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Niklas Gillström (här till vänster om Moderaternas tidigare partiledare Anna Kinberg Batra) lockas till Klarna av vd:n Sebastian Siemiatkowski.

Klarna har ju varit i hetluften med såväl klagomål från konsumenter samt hotet om en ny lag från regeringen där betalbolag ska förbjudas att erbjuda krediter som förstahandsval. Kanske det är därför de nu plockar Moderaternas biträdande presschef Niklas Gillström. Det sägs att han har varit aktivt ute och letat efter en ny utmaning – det var dags efter en lång karriär hos Moderaterna. Att hantera presskontakterna för betalbolaget blir kanske lugnare än att befinna sig mitt i stöket på riksdagen.

Han är inte ensam om att göra det valet. Bland andra Ica-gruppens pressansvarige Susan Vo Bergqvist var tidigare pressekreterare för Elisabeth Svantesson. Hon har nu sällskap på Ica av Centerledaren Annie Lööfs tidigare vapendragare Hannes Hervieu. Att hantera det senaste ”bonusbråket” är nog lättsamt i jämfört med en regeringskris.

Och Klarna verkar gilla att plocka från Moderaterna. Anna Kinberg Batras pressekreterare Jesper Wigardt var på Klarna några år, men hittas numera på batteristartupen Northvolt. 

Storägaren Tommy Jacobsson söker en ny vd till Zound efter Pernilla Ekman.
Storägaren Tommy Jacobsson söker en ny vd till Zound efter Pernilla Ekman.

 

Måndagen rivstartade med att vi fick höra att hörlursbolaget Zound Industries styrelse på söndagen hade beslutat att byta ut sin vd. Pernilla Ekman blev finanschef på hörlurs- och högtalarföretaget i oktober 2011. Två år senare blev hon vd för bolaget, en roll hon haft sedan dess. 

Återigen sköts planerna på en exit i Zound Industries framåt – tidigare var tanken att bolaget skulle säljas eller noteras innan årsskiftet, vilket sedan blev till före sommaren och nu ligger horisonten helt plötsligt på två–tre år.

Läs mer: Zound sparkar vd:n – skjuter upp börsplanerna

Musikproducenten Max Martin.
Musikproducenten Max Martin.Foto: Axel Öberg

Storägaren och ordföranden Tommy Jacobsson pekar på missnöje kring tillväxten och att man missat ”true wireless”-trenden. En del kanske minns maktkampen kring Zound 2018 där medgrundaren Konrad Bergström ville lägga bud på bolaget.

Han anklagades då för att ha fört ut hemlig information och valde till slut att sälja sina aktier. Intressant nog sades bakgrunden i konflikten ligga i olika syn på framtiden – Konrad Bergström ska ha förespråkat tillväxt och teknik, medan vd:n Pernilla Ekman ska ha tryckt på för att leverera vinst. 

Konrad Bergström verkar dock nöjd på sitt liv ute i det fria där han nu fokuserar på sina exklusiva elbåtar genom bolaget Xshore.

En rolig detalj är att den världskända musikproducenten Max Martin återfinns en bit ned på Zound Industries ägarlista. Genom sitt företag Martin Sandberg Productions äger han 0,33 procent av aktierna i bolaget.

På torsdagen hade vi också ”kick off” på Norrsken inför att Dagens industri anordnar Impact Summit i år igen under Åre Business Forum. Det blev senare packat på dansgolvet där bland andra Nordeas startupchef Axel Bruzelius tävlade mot Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson. Folk verkade dock mer intresserade av att mingla än att dansa, vilket var lite svårt på grund av den nya musiken. Men Norrsken ska ha en strategi att affärerna blir bättre med fest, vilket jag tidigare döpt till ”management by dance”. Tydligen ska platserna till nästa morgonrejv den 14 februari ha gått åt snabbt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera