Hoppa till innehållet

H&M:s och Stenbecks skönhetsbolag går in i Tyskland

Dashl utmanar traditionella skönhetssalonger och har lockat tunga investerare som Cristina Stenbeck och H&M. Nu tar startupen första steget utomlands tillsammans med modejätten.

Cristina Stenbeck har investerat i Dashl som har grundats av Nina Akbari och Arbilina Nissan.
Cristina Stenbeck har investerat i Dashl som har grundats av Nina Akbari och Arbilina Nissan.Foto: Jack Mikrut, press

”Våra partnerskap i kombination med en lönsam operativ modell låter oss växa snabbare och på sikt bli det ledande bolaget i Europa i vår kategori”, säger Dashls medgrundare Nina Akbari.

Dashl matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. Via bokningstjänsten kan kunderna se stylisternas verk och välja prisnivå, och därefter få en personlig rekommendation. Dessutom erbjuder Dashl bokningar till hemmet eller kontoret.

Bolaget grundades av Nina Akbari och Arbilina Nissan bokningsplattformen Dashl under 2016. Än så länge är bolaget relativt litet. Dashl omsatte 3,5 miljoner kronor och gjorde ett minusresultat på 4,4 Mkr 2019. Men tunga investerare verkar se potentialen.

Förra året tog Dashl in investeringar på 13 miljoner kronor. Bland investerarna finns utöver H&M genom sitt investeringsbolag Colab bland andra Cristina Stenbeck, författaren Camilla Läckberg och Estelle & Thilds grundare Pernilla Rönnberg.

Läs mer: H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

H&M och Dashl har sedan tidigare ett samarbete med så kallade ”beauty bars” som finn på tre av modekedjans butiker i Sverige idag. Till dessa kan kunderna boka tjänster kring naglar, makeup eller hår.

Nu tar Dashl första steget utomlands och lanserar som ett första steg beauty bars med drop in-tjänster i H&M:s flaggskeppsbutiker i Düsseldorf och i Hamburg.

”Vi är glada över att vi tillsammans med Dashl kan erbjuda våra kunder en komplett shopping- och skönhetsupplevelse under ett och samma tak. Lanseringen utgör en viktig förlängning och förstärkning av H&M:s erbjudande och går i linje med vårt mål att erbjuda hög kvalitet till ett bra pris”, säger H&M:s Tysklandschef Thorsten Mindermann i ett uttalande.

”Efter en speciell vår och sommar som i grunden har förändrat spelreglerna för konsumtion och på många sätt påskyndat framväxten av ett konsumentbeteende som går hand i hand med kärnan i Dashls affärsidé känns expansionen helt rätt i tiden”, säger Nina Akbari i ett uttalande.

Dashl siktar nu även på fler europeiska länder och lanserar samtidigt i MQ MarQet-butiker i Stockholm, Malmö och Göteborg under hösten.

”Vi ser fram emot att föra ut våra tjänster på en större marknad och är stolta över att göra det med H&M vid vår sida. Våra partnerskap i kombination med en lönsam operativ modell låter oss växa snabbare och på sikt bli det ledande bolaget i Europa i vår kategori”, kommenterar Nina Akbari vidare.

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera