Annons

H&M:s och Stenbecks skönhetsbolag går in i Tyskland

Cristina Stenbeck har investerat i Dashl som har grundats av Nina Akbari och Arbilina Nissan.
Cristina Stenbeck har investerat i Dashl som har grundats av Nina Akbari och Arbilina Nissan. Foto: Jack Mikrut, press
Dashl utmanar traditionella skönhetssalonger och har lockat tunga investerare som Cristina Stenbeck och H&M. Nu tar startupen första steget utomlands tillsammans med modejätten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Våra partnerskap i kombination med en lönsam operativ modell låter oss växa snabbare och på sikt bli det ledande bolaget i Europa i vår kategori”, säger Dashls medgrundare Nina Akbari.

Dashl matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. Via bokningstjänsten kan kunderna se stylisternas verk och välja prisnivå, och därefter få en personlig rekommendation. Dessutom erbjuder Dashl bokningar till hemmet eller kontoret.

Bolaget grundades av Nina Akbari och Arbilina Nissan bokningsplattformen Dashl under 2016. Än så länge är bolaget relativt litet. Dashl omsatte 3,5 miljoner kronor och gjorde ett minusresultat på 4,4 Mkr 2019. Men tunga investerare verkar se potentialen.

Förra året tog Dashl in investeringar på 13 miljoner kronor. Bland investerarna finns utöver H&M genom sitt investeringsbolag Colab bland andra Cristina Stenbeck, författaren Camilla Läckberg och Estelle & Thilds grundare Pernilla Rönnberg.

Läs mer: H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

H&M och Dashl har sedan tidigare ett samarbete med så kallade ”beauty bars” som finn på tre av modekedjans butiker i Sverige idag. Till dessa kan kunderna boka tjänster kring naglar, makeup eller hår.

Nu tar Dashl första steget utomlands och lanserar som ett första steg beauty bars med drop in-tjänster i H&M:s flaggskeppsbutiker i Düsseldorf och i Hamburg.

”Vi är glada över att vi tillsammans med Dashl kan erbjuda våra kunder en komplett shopping- och skönhetsupplevelse under ett och samma tak. Lanseringen utgör en viktig förlängning och förstärkning av H&M:s erbjudande och går i linje med vårt mål att erbjuda hög kvalitet till ett bra pris”, säger H&M:s Tysklandschef Thorsten Mindermann i ett uttalande.

”Efter en speciell vår och sommar som i grunden har förändrat spelreglerna för konsumtion och på många sätt påskyndat framväxten av ett konsumentbeteende som går hand i hand med kärnan i Dashls affärsidé känns expansionen helt rätt i tiden”, säger Nina Akbari i ett uttalande.

Dashl siktar nu även på fler europeiska länder och lanserar samtidigt i MQ MarQet-butiker i Stockholm, Malmö och Göteborg under hösten.

”Vi ser fram emot att föra ut våra tjänster på en större marknad och är stolta över att göra det med H&M vid vår sida. Våra partnerskap i kombination med en lönsam operativ modell låter oss växa snabbare och på sikt bli det ledande bolaget i Europa i vår kategori”, kommenterar Nina Akbari vidare.

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer