Annons

H&M:s skånska portföljbolag ska dubbla personalstyrkan

Pinmetos vd Daniel Melkersson.
Pinmetos vd Daniel Melkersson. Foto: Press.
Pinmeto hjälper fysiska butiker med sin digitala närvaro. Under det närmsta året ska bolaget, som har H&M på ägarlistan, fördubbla sin personalstyrka till 100 personer. ”Behovet av vår tjänst blev plötsligt ännu större under coronapandemin”, säger vd:n Daniel Melkersson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pinmeto tillhandahåller en plattform för butiker som ser till att all information som finns om dem digitalt är uppdaterad och korrekt. Mjukvarubolaget tar betalt genom en månadsprenumeration från sina kundföretag.

Tanken är att rätt öppettider och kontaktuppgifter ska synas om konsumenter letar efter en butik på söktjänster som Google, sociala medier som Facebook och Instagram eller via Apples karttjänster.

Nu planerar det digitala marknadsföringsbolaget, med huvudkontor i Malmö, att fördubbla sin personalstyrka från 50 till 100 personer under de närmaste 12-18 månaderna.

”Planen var att vi skulle ha påbörjat den här satsningen redan tidigare i år, men vi satte det hela på vänt när coronapandemin bröt ut. Vi arbetar ju med stora företag som har många fysiska etableringar och befarade att vi skulle drabbas väldigt hårt”, säger Daniel Melkersson, vd och medgrundare.

Bolaget vidtog en rad säkerhetsåtgärder och valde att permittera sina anställda mellan mars och juli för att spara kostnader, och lät kunder inom till exempel hotellnäringen pausa sina inbetalningar.

Vi försöker vara försiktiga generaler.

Men i stället för att tappa kunder och förlora omsättning, som Daniel Melkersson först trodde, lyckades Pinmeto visa fortsatt tillväxt.

”Kedjor som H&M och Clas Ohlson har använt oss för att få ut viktiga budskap om coronaviruset. Det handlar till exempel om förändrade öppettider eller restriktioner i butikerna. Behovet av vår tjänst blev plötsligt ännu större”, säger han.

Användningen av tjänsten har fortsatt att växa under hösten, varför Pinmeto nu väljer att ge sig ut på en rekryteringsoffensiv. Bolaget har i dag kontor i Stockholm, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Gdansk, Bukarest och Lissabon.

Under 2019 omsatte bolaget knappt 18 Mkr och noterade en förlust på drygt 11 Mkr.

Ni siktade på en omsättning om 40 Mkr för 2019, men intäkterna stannade på knappt hälften. Vad hände?

”När man gör en sådan här resa så överskattar man lätt sina omsättningsmål i en tidig fas. Det är enkelt att öka sin omsättning med 300-400 procent varje år när man är liten, men betydligt svårare i dag. Nu har vi bättre data för att kunna ge mer säkra prognoser”, säger han.

I år ser intäkterna ut att öka med 75-80 procent jämfört med fjolåret, enligt Daniel Melkersson, vilket skulle innebära en omsättning på runt 30 Mkr. Bolaget har också ”mer eller mindre” nått plus minus noll i resultaträkningen under de senaste månaderna, berättar han.

Pinmetos kunder har i dag närvaro i totalt 88 länder. Några exempel på större kedjor som använder deras tjänst är Preem, 7-Eleven och Hertz

”Konkurrensen kommer från amerikanska Yext och tyska Uberall, men vi är en av de tre största spelarna i världen inom vårt segment. Om vi kan behålla den positionen och vara med i alla stora upphandlingar ser framtiden väldigt ljus ut”, säger han.

Läs mer: H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

Pinmeto har modejätten H&M dom delägare, tillsammans med statliga Almi Invest och riskkapitalbolaget Spintop Ventures. Tidigare fanns Axel Johnson-koncernen också med på ägarlistan, men deras aktiepost köptes upp av Cloud Capital för något år sedan.

Bolaget tog i slutet av 2018 in 20 Mkr i externt kapital, och fyllde i fjol på kassan med ytterligare 9 Mkr. Enligt Daniel Melkersson är det troligt att Pinmeto kommer genomföra en ny finansieringsrunda under det fjärde kvartalet i år. Han vill dock inte säga hur mycket pengar företaget är på jakt efter.

”Vi försöker vara försiktiga generaler. Vår filosofi är att vara kostnadseffektiva och inte bränna pengar lika snabbt som många andra företag i den här sektorn. Men nu siktar vi på att ta in kapital före slutet av 2020 för att kunna växa ännu snabbare till fler marknader.”

Läs mer: Pinmeto växer så det knakar – tar in 20 miljoner 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer