Annons

Hajpat startupbolag i konkurs – köps tillbaka av Telia

Springworks utvecklar plattform för uppkopplade bilar. Bolagets storkund har varit Telia, med vd:n Johan Dennelind.
Springworks utvecklar plattform för uppkopplade bilar. Bolagets storkund har varit Telia, med vd:n Johan Dennelind. Foto: och press.
Haussade Springworks köptes i december i fjol upp av en brittisk konkurrent. Men efter bara några månader i de nya ägarnas händer har det svenska techbolaget gått i konkurs med stora skulder, kan Di Digital avslöja. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska techbolaget Springworks har sedan 2012 byggt en mjukvaruplattform för uppkopplade bilar. Datainsamlingen sker med hjälp av en fysisk anordning som monteras i fordonet.

Länge har Springworks haft ett tätt samarbete med Telia, som erbjudit deras tjänster under varumärket Telia Sense till sina kunder. Den halvstatliga teleoperatören har dessutom pumpat in över 50 miljoner kronor i Springworks och tidvis varit en av bolagets större ägare.

I december 2018 valde den brittiska konkurrenten Tantalum, som också arbetar med uppkopplade fordon, att köpa upp hela Springworks för en hemlig summa. Vid en nyemission värderades dock Stockholmsbolaget till drygt 200 Mkr några månader före affären. 

Enligt uppgifter till Di Digital ska merparten av betalningen inte ha skett kontant, utan med hjälp av aktiekonvertibler i Tantalum.

Efter uppköpet har dock problemen hopat sig för Springworks. I slutet på mars meddelade de nya ägarna Tantalum att personalen inte skulle få sin månadslön utbetald på grund av en sinande kassa, enligt uppgifter till Di Digital.

Kort därefter, den 29 mars, ansökte Springworks om konkurs. Carl Johan Friis på Lindskog Malmström Advokatbyrå är konkursförvaltare i fallet.

”Affärsmässigt hade bolaget precis börjat få luft under vingarna och generera större intäkter, men så tog kapitaltillskotten slut. I en uppstartsfas i techbolag måste ägarna ofta vara beredda att satsa längre, så även i Springworks eftersom de historiskt dragits med stora kostnader”, säger han.

Springworks totala skulder uppgår till ungefär 49 Mkr. Borgenärer är personalen, staten (som betalat ut en lönegaranti under konkursen), Skatteverket, underleverantörer och andra fordringsägare.

Hur stora möjligheter finns det för fordringsägarna att få tillbaka några pengar?

”Det är tyvärr lite för tidigt att svara på, men för närvarande ser det ut som att de prioriterade borgenärerna bör kunna påräkna viss utdelning”, säger Carl Johan Friis.

Springworks tjänst för uppkopplade bilar kommer dock att leva vidare. Den tidigare delägaren Telia har tillsammans med det schweiziska bolaget Autosense, som fram till konkursen var Springworks två enskilt största kunder, köpt tillgångarna i konkursboet.

”Det stämmer, Telia har köpt inkråmet i rörelsen. Affären gick ovanligt snabbt och det var en intensiv period, betalningen skedde bara 12 dagar efter konkursansökan skickats in”, säger Carl Johan Friis.

Köpesumman av konkursboet landade på cirka 6 Mkr, långt under fjolårets värdering av Springworks på 200 Mkr.

Vi klarar av att finansiera den fortsatta driften.

Läs mer: Springworks är ett av Sveriges 10 hetaste IoT-startupbolag

Teleoperatören väljer att driva vidare verksamheten eftersom Telia Sense är en viktig del i deras tjänsteerbjudande till privat- och företagskunder i Sverige och Danmark, berättar Marcus Lidbeck, chef för digitala marknader på Telias enhet Division X.

”Det är naturligtvis bara att beklaga konkursen. Vi har dock en stark efterfrågan på vår produkt Telia Sense. Därför kliver vi in och säkrar den tekniska plattformen. Av oklar anledning hade Tantalum svårt att finansiera den löpande verksamheten i Springworks”, säger han.

Kommer ni ha möjlighet att tillgodose verksamheten med de kapitaltillskott som krävs? 

”Absolut, det har vi räknat på. Vi klarar av att finansiera den fortsatta driften och dessutom växla upp verksamheten med fler samarbeten”, säger Marcus Lidbeck.

Genom Telia Senses app kan föraren till exempel se var bilen står parkerad, få varningar om den börjar rulla därifrån och notiser vid skador. I samarbete med andra leverantörer erbjuds också verkstadstjänster, besiktning, vägassistans och fordonsförsäkringar som anpassas efter individens körmönster. Marcus Lidbeck vill dock inte uppge hur många kunder som installerat funktionen i sina bilar.

Vid konkursen hade Springworks ett 40- eller 50-tal anställda. Marcus Lidbecks förhoppning är att ungefär hälften nu ska få anställning i det nya bolaget eller inom andra delar av Teliakoncernen.

Det är osäkert varför Tantalum ströp finansieringen till Springworks efter bara några månader. Di Digital har sökt företrädare från det brittiska bolaget för en intervju.

Många av Springworks tidigare toppchefer lämnade dock bolaget efter affären i december i fjol, enligt Di Digitals källor. Medgrundaren Erik Ramberg, som äver varit vd och storägare i företaget, sade till exempel upp sig i februari 2019. Han avböjer nu att ge några kommentarer.

Läs mer: Telia letar techbolag – startar nya investeringsarmen Division X 

Känner du till mer om konkursen i Springworks?

Tipsa reportern: johannes.karlsson@di.se eller 070 161 58 51 (för krypterade sms, använd appar som Signal). Du får självklart vara anonym.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies