Hoppa till innehållet

Hälften av Blockets omsättning går till vinst

Schibsted-ägda Blocket fortsätter att visa fenomenala siffror. Under fjolåret gjorde bolaget en vinst på 470 miljoner kronor – vilket är mer än hälften av omsättningen.

Blockets vd Jan Prokopec är nöjd över årets vinst.
Blockets vd Jan Prokopec är nöjd över årets vinst.Foto: Jack Mikrut.

Den digitala handelsplatsen Blocket köptes i slutet av 2003 av Schibsted för 183 miljoner. Det är i dag en bråkdel av vad Blocket gör i vinst. 

Bolagets senaste årsredovisning visar att handelsplatsen fortsätter sin stadiga tillväxt. Under 2016 omsatte Blocket 914 miljoner kronor. Det är 5 procent mer än föregående år då omsättningen hamnade på 869 Mkr. 

Blocket bygger sin omsättning på annonser från privatpersoner samt företag inom sälj- och köp, samt på intäkter från traditionell reklam. Bolaget går däremot inte ut med hur intäkterna är fördelade mellan de tre intäktskällorna. 

Läs även: Så mycket betalade Schibsted för Avito i Marocko 

”Vi kan bara konstatera at det har varit ännu ett bra år för Blocket”, säger Jan Prokopec, vd för Blocket till Di Digital och fortsätter:

”Speciellt fordonskategorierna går väldigt starkt. Om man tittar till försäljningen av bilar så säljs det mer än en bil i minuten om man tittar på hela året”.

Samtidigt hamnade vinsten för året på 471 Mkr, enligt den senaste årsredovisningen. Det är en vinstmarginal 51,5 procent. 

Däremot är den här vinstmarginalen inte uppseendeväckande när man jämför med bolagets tidigare årsredovisningar. Sedan 2011 har bolagets vinstmarginal varierat mellan 51,5 procent och 56 procent.

”Vi finns starkt i hela Sverige och enligt undersökningar har 8 av 10 har någon gång använt Blocket för att köpa eller sälja. Så även om det finns konkurrens från andra aktörer så fokuserar vi på att ha en så bra marknadsplats som möjligt för våra kunder i hela landet”, säger Jan Prokopec.

Schibsted har sett ett behov för fler handelsplatser och köpte 2015 loppisappen Shpock, som erbjuder gratisannonser för begagnade prylar. 

Shpock ska, enligt Blockets vd Jan Prokopec, fungera som ett komplement till Blocket för att nå en yngre målgrupp som vill köpa och sälja billigare saker. 

Läs även: Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera