Den digitala handelsplatsen Blocket köptes i slutet av 2003 av Schibsted för 183 miljoner. Det är i dag en bråkdel av vad Blocket gör i vinst.
Bolagets senaste årsredovisning visar att handelsplatsen fortsätter sin stadiga tillväxt. Under 2016 omsatte Blocket 914 miljoner kronor. Det är 5 procent mer än föregående år då omsättningen hamnade på 869 Mkr.
Blocket bygger sin omsättning på annonser från privatpersoner samt företag inom sälj- och köp, samt på intäkter från traditionell reklam. Bolaget går däremot inte ut med hur intäkterna är fördelade mellan de tre intäktskällorna.
Läs även: Så mycket betalade Schibsted för Avito i Marocko
”Vi kan bara konstatera at det har varit ännu ett bra år för Blocket”, säger Jan Prokopec, vd för Blocket till Di Digital och fortsätter:
”Speciellt fordonskategorierna går väldigt starkt. Om man tittar till försäljningen av bilar så säljs det mer än en bil i minuten om man tittar på hela året”.
Samtidigt hamnade vinsten för året på 471 Mkr, enligt den senaste årsredovisningen. Det är en vinstmarginal 51,5 procent.
Däremot är den här vinstmarginalen inte uppseendeväckande när man jämför med bolagets tidigare årsredovisningar. Sedan 2011 har bolagets vinstmarginal varierat mellan 51,5 procent och 56 procent.
”Vi finns starkt i hela Sverige och enligt undersökningar har 8 av 10 har någon gång använt Blocket för att köpa eller sälja. Så även om det finns konkurrens från andra aktörer så fokuserar vi på att ha en så bra marknadsplats som möjligt för våra kunder i hela landet”, säger Jan Prokopec.
Schibsted har sett ett behov för fler handelsplatser och köpte 2015 loppisappen Shpock, som erbjuder gratisannonser för begagnade prylar.
Shpock ska, enligt Blockets vd Jan Prokopec, fungera som ett komplement till Blocket för att nå en yngre målgrupp som vill köpa och sälja billigare saker.
Läs även: Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi