Hoppa till innehållet

Hälften kvinnor i Stings nya startup-fält

Åtta nya startups får plats i affärsinkubatorn Stings acceleratorprogram. I vårens utvalda bolag är hälften av grundarna kvinnor.

De åtta bolagen som är antagna till Sting acceleratorprogram.
De åtta bolagen som är antagna till Sting acceleratorprogram.Foto: Kollage

Intresset bland startupbolag att få plats i Stings acceleratorprogram är stort. Av 170 sökande antog Sting åtta startupbolag till sin sjätte omgång av Sting Accelerate

Till skillnad från tidigare omgångar har inte bara antalet sökande bolag ökat – även antalet kvinnliga grundare har ökat. Hälften av bolagen som antagits till vårens omgång har kvinnliga entreprenörer som grundare.

”Startfältet är starkt och vi är väldigt glada över de diversifierade teamen. Hälften av bolagen är grundade av kvinnliga entreprenörer, och det är en bra spridning på ålder och ursprung. Det ger en riktigt bra dynamik och bästa förutsättningarna för bra erfarenhetsutbyten i gruppen” säger Peo Nilsson, programansvarig affärscoach för Sting Accelerate, i ett meddelande. 

Läs även: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Samtliga deltagare i programmet tar emot en investering på 300 000 kronor från Propel Capital II, en fond med pengar från 18 affärsänglar knutna till Stings acceleratorprogram. Deltagarna kan även räkna med 20 veckors vägledning och coachning från änglarna som är knutna till fonden, bland dem välkända namn som Ludvig Linge och Carl Palmstierna och Magnus Bergman.

Deltagarna i programmet får även gratis kontorsplats på startuphubben SUP46 i centrala Stockholm. 


Vårens åtta bolag som antagits till Stings acceleratorprogram: 

Gaddr

Gaddr erbjuder universala vänförfrågningar och gör det upp till 25 gånger snabbare att lägga till och följa personer och företag i sociala medier.

Marqts 

Marqts är den smarta och sociala aktietjänsten. Marqts gör det enklare för dig som investerare, större eller mindre, att förstå finansiell information så att du kan ta bättre investeringsbeslut.

Match2One 

Match2One gör det lättare för annonsörer att göra automatiserade och hyper-riktade köp av annonsutrymmen, även kallat programmatic marketing.

Mi.tv

Mi.tv är Latinamerikas snabbast växande online och mobila tv-guide. Mi.tv är en tablå och social plattform som användarna har tillgång till kostnadsfritt.

Sniph

Sniph är en prenumerationstjänst för doft som gör det enkelt att upptäcka nya dofter. Företaget erbjuder leveranser på månadsbasis av 7 ml-flaskor.

Teleguru

Teleguru är en snabbt växande telekomsida som riktar sig mot den polska marknaden. Bland annat analyserar Teleguru abonnemang- och operatörstjänster och recenserar produkter.

Worldsmarathons

Worldsmarathons.com är den självklara startplatsen för alla långdistanslöpare från nybörjare till elit. I maratonkalendern kan löpare upptäcka nya utmanande lopp samt hitta all tänkbar information om evenemangen.

YouModels  

YouModels är en online plattform för att boka och hantera professionella modeller. YouModels unika sökmotor möjliggör för annonsörer att enkelt hitta och boka modeller utan att ha flera kontakter hos olika agenturer. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera