För de som är insnöade på internettrender har det knappast gått obemärkt förbi att riskkapitalbolaget Kleiner Perkins i veckan släppte sin årliga rapport gjord av partnern Mary Meeker.
Mary Meekers rapport har fått extremt hög status och det är en rejäl genomgång som sammanfattas i 213 slides. Det finns en lång rad intressanta iakttagelser, som hur stor andel av annonseringen på internet som kontrolleras av Google och Facebook.
På den amerikanska marknaden tar de två internetjättarna nästan två tredjedelar av alla annonspengar och bara en tredjedel blir över till alla övriga aktörer. Dagens Nyheters Martin Jönsson skriver bland annat om det här.
Läs mer: Apples röststyrda Echo-konkurrent in i Apple-TV
Men låt oss glömma det för en stund och istället fokusera på ett annat område: Röststyrning.
Mary Meeker uppmärksammar den snabba utvecklingen på röststyrningsområdet som en viktig trend de kommande åren. Utvecklingen kan illustreras på flera sätt, som till exempel hur ofta vi ber Google att ringa mamma (skillnaden mellan hur ofta vi ringer mamma respektive pappa får nog anses ha andra orsaker än tekniska).
På den kinesiska sökjätten Baidu var 1 av 10 sökningar röststyrda redan 2014 och de räknar med att hälften av alla sökningar kommer att vara röst- eller bildstyrda år 2020. Samtidigt har Amazons AI-högtalare Echo gjort succé i USA.
För 15 år sedan var det ungefär lika meningsfullt att försöka prata med en dator som att prata med en redlöst berusad semesterfirare på ett främmande språk. För fem år sedan var datorerna på en nivå som kan jämföras med att försöka prata med varandra på en nattklubb efter ett par drinkar. Nu har de dock nyktrat till rejält.