Hoppa till innehållet

Hållbarhet största trenden när Sting stöttar 17 startupbolag

Hela 17 nya startupbolag tas in till Stings startup-program under våren. Majoriteten har hållbarhet som en uttalad del av sina affärsmodeller. 

Sting tar in 17 nya startupbolag i vår.
Sting tar in 17 nya startupbolag i vår.Foto: Press

Nu presenterar inkubatorn Sting vårens 17 nya företag till startup-programmen Sting Accelerate och Sting Incubate. Bland de nya företagen finns tjänster inom bland annat grön investeringsinformation, smart bildelning och interaktiv musik. En en trend bland bolagen är att majoriteten har hållbarhet som en uttalad del av sina affärsmodeller. 

Sedan starten 2002 har Sting, som finansieras av både privata och offentliga aktörer, stöttat över 270 startupbolag. Bland de tidigare företagen i programmen finns bland annat Karma och Sellpy. 

I år höjs investeringssumman som företagen kan få från Propel Capital till 400 000 kronor från tidigare 300 000. Förutom möjligheten till investering får företagen även hjälp med bland annat affärsutveckling, att söka finansiering och rekrytera medarbetare. 

Fredrik Rosengren som är coach på Sting säger de nya företagens affärsidéer sträcker sig från e-handel och digitala marknadsplatser till lösningar inom e-hälsa. Flera av företagen har också fokus på hållbarhet i sin affärsmodell.

I årtiondets första intag av nya företag är det rekordmånga företag som börjar i Sting. 

”Vi är särskilt glada över att två tredjedelar av bolagen har en kvinnlig medgrundare. Vi upplever ett starkt intresse för att komma in Stings program”, säger Karin Ruiz, coach på Sting.

Fotnot: Sting ägs av Stiftelsen Electrum. Bakom stiftelsen står både privata och offentliga aktörer: Stockholms stad, KTH, Ericsson, ABB, forskningsinstituten i Kista samt Kista Science City Företagsgrupp och Kista Science City Fastighetsägare.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera